Zainteresowania naukowo-badawcze

  • Znaczenie zasobu wiedzy w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
  • Znaczenie wiedzy technicznej i rynkowej w konkurencyjności przedsiębiorstwa.
  • Rozwój zasobu wiedzy w przedsiębiorstwach (zarządzanie wiedzą, organizacja ucząca się, organizacyjne uczenie się itp.).
  • Orientacja rynkowa przedsiębiorstwa. 
  • Offshoring oraz centra usług wspólnych (shared service centers).
  • Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa.
  • Marketing międzynarodowy.

Publikacje zwarte
  • Soniewicki, M., 2017, Zarządzanie wiedzą a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego: ujęcie teoretyczne i praktyczne, Difin, Warszawa (księgarnia Difin).
  • Soniewicki, M., 2015, The company's international competitive advantage: the role of knowledge, Difin, Warszawa (księgarnia Difin).

Publikacje w czasopismach naukowych

  • Soniewicki, M., 2017, The importance of knowledge management systems for service industry companies operating locally and internationally, Online Journal of Applied Knowledge Management, 5 (2), s. 76-91. (pobierz)
  • Soniewicki, M., 2016, Knowledge Acquisition and Competitiveness of Manufacturing Enterprises, International Journal of Business Development and Research, 1, s. 27-42. (pobierz)
  • Soniewicki, M., 2016, The Importance of Attitude to Knowledge and Innovation for Performance of Manufacturing Enterprises Operating Either Locally or Internationally, International Journal of Management, Knowledge and Learning, 1, s. 23-36. (pobierz)
  • Soniewicki, M., 2016, Knowledge Transfer Importance for Competitiveness of Service Industry Companies in Internationalization Process, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVII (3) cz. 2, s. 193-208. (pobierz)
  • Soniewicki, M., 2016, Synergy between market orientation and knowledge management in building competitive advantage of trading companies, Marketing i Rynek, 1, s. 9-17. (pobierz)
  • Soniewicki, M., Wawrowski, Ł., 2015, The use of external knowledge sources by Polish private-owned and state-owned enterprises in the internationalization process, Journal of Economics and Management, 22, s. 75-96. (pobierz)
  • Soniewicki, M., 2015, The use of external knowledge sources in manufacturing companies, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 4(37), s. 89-97. (pobierz)
  • Soniewicki, M., 2014, The characteristics of knowledge management processes in the Polish service industry companies, Przegląd Organizacji, 7, s. 40-46. 
  • Soniewicki, M., 2014, Wykorzystanie kooperacyjnych źródeł wiedzy w przedsiębiorstwach usługowych, Studia Oeconomica Posnaniensia, 1(262), s. 46-60. (pobierz)
  • Soniewicki, M., 2012, Rola indywidualnego zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego, 8, s. 127-136.
  • Łuczak, M., Soniewicki, M., 2012, Social media in the process of establishing customer relations on the international market, Studia Oeconomica Posnaniensia, 219, s. 256-264. 
  • Soniewicki, M., Łuczak, M., 2011, Rola technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce opierającej się na wiedzy, Studia Oeconomica Posnaniensia, 180, s. 197-207. 
  • Soniewicki, M., 2010, Wpływ międzynarodowych kontaktów Polaków na gospodarkę kraju, Marketing i Rynek, grudz., s. 73-75.

Rozdziały w monografiach naukowych

  • Soniewicki, M., 2017, The Importance of Market Orientation in Creating a Competitive Advantage of Micro, Small, and Medium-Sized Companies in the Internationalization Process w: Milan B. Vemić (red.), Optimal Management Strategies in Small and Medium Enterprises, IGI Global, s. 1-21. (szczegóły)
  • Soniewicki, M., Hauke-Lopes, A., 2016, Knowledge transfer in manufacturing companies in the internationalisation process w: Rynarzewski, T., Szymczak, M, (red.), Changes and Challenges in the Modern World Economy. Recent Advances in Research on International Economics & Business, s. 169-190. (pobierz)
  • Soniewicki, M., 2015, Znaczenie wiedzy w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej polskiej gospodarki - propozycje dla polityki makroekonomicznej w: Jan Fazlagić (red.), Edukacja i kapitał intelektualny w gospodarce opartej na wiedzy, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, s. 169-179. 
  • Soniewicki, M., 2015, Interdependence between forms of companies international activity and use of external knowledge sources w: Dermol V.,Trunk A., Ðaković G. and Smrkolj M. (red.), Managing Intellectual Capital and Innovation for Sustainable and Inclusive Society, ToKnowPress, Bangkok, s. 1389-1397. (pobierz)
  • Soniewicki, M., Roszka, W., 2014, Competitiveness of Manufacturing Enterprises – The Role of Information and Communication Technologies Supporting Knowledge Management w: Yang L., Kantola J., de Hoyos A., Kaminishi K., Duysters G. (red.), Proceedings of the 11th International Conference on Innovation & Management, Wuhan University of Technology Press, Wuhan, s. 1063-1069. (pobierz)
  • Soniewicki, M., Wieczerzycki, M., 2014, Technologie informacyjne i komunikacyjne na współczesnym rynku międzynarodowym w: Krzysztof Fonfara (red.), Marketing międzynarodowy : współczesne trendy i praktyka, Polskie Wydawnictwo Naukowe (PWN), Warszawa, s. 194-216. 
  • Ratajczak-Mrozek, M., Soniewicki, M., 2012, GlaxoSmithKline Pharmaceuticals S.A. (case study) w: K. Fonfara (red.), The development of business networks in the company internationalisation process, Poznan University of Economics, Poznań, s. 123-130. 
  • Soniewicki, M., 2010, International contacts of the Polish society and their potential influence on the country's economy w: Tomasz Brzęczek (red.), Impact of globalization on development and economic growth, Politechnika Poznańska (PP), Poznań, s. 105-112. 

Pozostałe publikacje

  • Dymitrowski, A., Soniewicki, M., 2015, Companies cooperation in the internationalization process and their competitive advantage., The 31st Annual IMP Conference and Doctoral Coloquium 2015 : book of abstracts, s. 78. (pobierz)
  • Soniewicki, M., Dymitrowski, A., Małys, Ł., Ratajczak-Mrozek, M., 2011, Kooperacja polskich przedsiębiorstw. Ekspertyza na zlecenie Ministerstwa Gospodarki RP.
  • Łuczak, M., Soniewicki, M., 2011, Media społecznościowe w procesie kształtowania relacji z nabywcą na międzynarodowym rynku dóbr konsumpcyjnych, Konferencja naukowa: "Współczesna gospodarka światowa. Problemy na poziomie mikro- i makroekonomicznym" : 85-lecie Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 5-lecie Wydziału Gospodarki Międzynarodowej, Poznań, 7.04.2011, s. 11. 
  • M. Soniewicki, M. Szymkowiak, Raport Pracodawca Roku 2005, AIESEC Polska, Warszawa 2006.

Projekty badawcze

  • Projekt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki "Rola orientacji na wiedzę w procesie kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji", 2012-2015, nr 51104-39, (kierownik projektu: dr Marcin Soniewicki).
  • Projekt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki "Dojrzałość przedsiębiorstwa w zakresie internacjonalizacji a przewaga konkurencyjna (podejście sieciowe)", 2014-2017, nr 51104-71 (kierownik projektu: prof. dr hab. Krzysztof Fonfara, prof. zw. UEP).
  • Ekspertyza "Kooperacja polskich przedsiębiorstw" przygotowana na zlecenie Ministerstwa Gospodarki, lipiec-grudzień 2010, nr 51101-23 (kierownik projektu: dr M. Ratajczak-Mrozek).
  • Projekt „Wpływ procesu internacjonalizacji przedsiębiorstwa na jego przewagę konkurencyjną", od 2014r., nr 51102-138, badania statutowe (kierownik projektu: prof. dr hab. Krzysztof Fonfara, prof. zw. UEP).
  • Projekt „Procesy internacjonalizacji przedsiębiorstw w warunkach współczesnej gospodarki”, od 2009r., nr 51102-96, badania statutowe (kierownik projektu: prof. dr hab. Krzysztof Fonfara, prof. zw. UEP).

Główne nagrody i wyróżnienia

  • Stypendium Kulczyk Holding (2008-2010).
  • Wyróżnienie dla jednego z najlepszych niesamodzielnych pracowników naukowo-dydaktycznych w roku akademickim 2014/2015 na podstawie ankiet oceniających zajęcia dydaktyczne.


Prowadzone zajęcia


Zajęcia w j. polskim:
  • Podstawy marketingu.
  • Marketing międzynarodowy.
  • Współczesne strategie marketingowe na rynkach zagranicznych.
  • Offshoring.
  • Strategie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach międzynarodowych.
  • Seminarium dyplomowe.
Zajęcia w j. angielskim:
  • Contemporary marketing strategies for foreign markets.
  • Offshoring in international marketing decisions.

Wykształcenie

 

- 2014 - PhD in Economics (Poznan University of Economics and Business)
- 2010 - Master of Science (University of London)
- 2008 - Master of Arts (Poznan University of Economics and Business)