Marcin Olszewski, doktor nauk ekonomicznych, członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Jego zainteresowania obejmują problematykę związaną z konkurencyjnością przedsiębiorstw turystycznych, pomiarem i zarządzaniem jakością usług turystycznych, wykorzystaniem nowych technologii w turystyce, a także zarządzaniem wiedzą w przedsiębiorstwach turystycznych. Autor kilkudziesięciu publikacji dotyczących powyższej tematyki.
Od 2003 r. pracuje w Katedrze Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, gdzie prowadzi zajęcia wg. autorskiego programu z przedmiotów: Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwach turystycznych oraz E-commerce w turystyce.
Zaangażowany w projekty badawcze finansowane ze środków MNiSW oraz NCN dotyczące wpływu zarządzania wiedzą na skuteczność konkurowania przez jakość w przedsiębiorstwach hotelarskich oraz uwarunkowań jakości pracy w turystyce. Współautor kilku regionalnych strategii rozwoju turystyki oraz raportów dla instytucji publicznych i przedsiębiorstw.
Prowadził szkolenia dla przedstawicieli samorządu terytorialnego (2004 r i 2008) oraz pracowników Międzynarodowych Targów Poznańskich (2010). Brał udział w międzynarodowej współpracy pomiędzy Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu a Uniwersytetem Innsbrucku (lata 2006 – 2007) oraz Uniwersytetem Kadir Has w Instambule (2014 r.).
Funkcje pełnione w UEP:
- od 2016: członek Rady Wydziału Gospodarki Międzynarodowej
- od 2016: członek Komisji Programowej Wydziału Gospodarki Międzynarodowej
2012-2013, 2016-2017: członek Zespołu ds. oceny parametrycznej Wydziału Gospodarki Międzynarodowej
- 2012-2016: członek Komisji ds. Strategii Wydziału Gospodarki Międzynarodowej
- 2012-2016: członek Komisji Rektorskiej ds. Socjalnych
Projekty badawcze:
- 2015-2017: Transfer wiedzy z uczelni wyższych do przedsiębiorstw – uwarunkowania i znaczenie dla innowacyjności gospodarki turystycznej; projekt finansowany w ramach konkursu SONATA ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji nr DEC-2014/15/D/HS4/01217; kierownik.
- 2013-2016: Jakość pracy w procesie budowania potencjału konkurencyjnego w gospodarce turystycznej; projekt finansowany w ramach konkursu OPUS ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji nr DEC-2012/07/B/HS4/03089; główny wykonawca
- 2010-2011: Zarządzanie wiedzą w procesie konkurowania przez jakość na rynku hotelarskim; projekt badawczy promotorski MNiSW; główny wykonawca.
- 2008-2012: Determinanty wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw turystycznych (Determinants of competitiveness of tourism enterprises); badania statutowe; wykonawca
- 2006-2007: Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w turystyce (Determinants of entrepreneurship in tourism); badania statutowe; wykonawca
- 2005-2007: Entrepreneurship in tourism. A comparative study of Austria and Poland; badania statutowe; wykonawca
- 2004-2005: Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym w ujęciu strategicznym i operacyjnym (Management of a tourism company from a strategic and operational perspective); badania statutowe; wykonawca