Studia I stopnia

Opis specjalności

Handel i marketing to specjalność z dużymi tradycjami, jedna z najstarszych prowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Program specjalności obejmuje szeroką problematykę z zakresu funkcjonowania współczesnego handlu i marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem oraz handlu elektronicznego.

Handel i marketing to specjalność przygotowująca do pracy w sektorze handlu, w działach marketingu i sprzedaży przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych. Program studiów uwzględnia także coraz większe zapotrzebowanie na wiedzę z zakresu e-marketingu i e-handlu.

Wielu naszych absolwentów pracuje w działach marketingu, sprzedaży i obsługi klienta w różnych rodzajach przedsiębiorstw oraz w agencjach reklamowych.

 

Wiedza i umiejętności

W trakcie zajęć studenci nabywają umiejętności w zakresie:

  • zarządzania przedsiębiorstwem handlowym,

  • planowania i zarządzania asortymentem towarów,

  • planowania i realizacji badań marketingowych,

  • zarządzania działem sprzedaży,

  • tworzenia i zarządzania sklepem internetowym,

  • planowania i realizacji strategii promocji,

  • planowania i realizacji kampanii reklamowych w Internecie,

  • planowania i realizacji działań merchandisingowych (tworzenia planogramów),

  • komunikacji interpersonalnej i negocjacji,

  • analizy i zasad kształtowania cen,

  • analizy rynku w różnych przekrojach,

  • wprowadzania nowych produktów na rynek,

  • przygotowania prezentacji i wystąpień publicznych.

 

Obszary tematyczne z wybranymi przedmiotami

  • strategie marketingowe przedsiębiorstw
    wybrane przedmioty: marketing, zarządzanie produktem, marketingowe strategie cen, zarządzanie dystrybucją, plan marketingowy, organizacja kampanii reklamowej, zarządzanie marką,

  • zasady działania przedsiębiorstw handlowych z uwzględnieniem globalnie działających sieci handlowych
    wybrane przedmioty: zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym, strategie i analiza konkurencji, zarządzanie innowacjami, zorganizowane rynki hurtowe, zarządzanie międzykulturowe, merchandising, biznesplan, handel elektroniczny.

  • komunikacja marketingowa
    wybrane przedmioty: negocjacje handlowe, organizacja kampanii reklamowych, obsługa klienta, prezentacje i wystąpienia publiczne.

W ramach specjalności handel i marketing studenci mają także możliwość uczestniczenia w wykładach otwartych, prowadzonych przez praktyków oraz brać udział w pracach dwóch studenckich kół naukowych działających przy Katedrze Handlu i Marketingu: SKN e-commerce i SKN Marketingu.

 

Profil absolwenta

Absolwenci specjalności są przygotowani do pracy na następujących stanowiskach:

  • specjalista ds. marketingu w firmach produkcyjnych, handlowych i usługowych,

  • Brand Manager w firmach produkcyjnych,

  • Sales Manager we wszystkich typach przedsiębiorstw,

  • Category Manager w firmach produkcyjnych i handlowych,

  • Account Manager w agencjach reklamowych,

  • specjalista ds. zakupów we wszystkich typach przedsiębiorstw,

  • analityk w agencji badań marketingowych,

  • analityk ds. mediów.

Jednocześnie studia na specjalności handel i marketing przygotowują do prowadzenia własnej firmy.

 

Opinie absolwentów

Adam Szulc, Tyskie Brand Manager, Kompania Piwowarska

Szczerze polecam kierunek Handel i marketing. To niezapomniana atmosfera zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności, bardzo przydatnych w pracy zawodowej. Jako pracownik firm Netia Telekom, Agencji reklamowej JUST, Agencji Euro RSCG oraz Kompanii Piwowarskiej wiem, że wiedza zdobyta podczas studiów na specjalności Handel i marketing, bogato owocuje w przyszłości, dając dobre podstawy do osiągnięcia sukcesu.


Studia II stopnia

Opis specjalności

Handel i marketing to specjalność z dużymi tradycjami, jedna z najstarszych prowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Program specjalności obejmuje szeroką problematykę z zakresu marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem oraz tworzenia wartości dla klienta za pomocą instrumentów marketingu mix. Stanowi znaczące rozwinięcie wiedzy przekazywanej w trakcie studiów I stopnia w zakresie handlu i marketingu oraz umożliwia nabycie dodatkowych umiejętności. Szczególny nacisk położony jest na rozwiązywanie problemów decyzyjnych związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem i funkcją marketingu.

 

Wiedza i umiejętności

Wybierając specjalność handel i marketing uzyskasz wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy na wielu stanowiskach menedżerskich, zarówno w obszarze marketingu i sprzedaży, jak i w sektorze handlu. Jest to unikatowa specjalność łącząca naukę o handlu i marketing jako koncepcję zarządzania, mającą szerokie zastosowanie w biznesie oraz w organizacjach non profit.

W trakcie zajęć studenci rozwijają umiejętności w zakresie:


  • planowania strategii marketingowej przedsiębiorstwa,
  • zarządzania przedsiębiorstwem handlowym na rynku krajowym i międzynarodowym,
  • wykorzystania Internetu jako narzędzia wspomagającego zarządzanie,
  • skutecznej komunikacji w biznesie,
  • wykorzystania technik merchandisingowych,
  • zarządzania wartością klienta,
  • tworzenia strategii i programów w ramach marketingu terytorialnego.

Obszary tematyczne z wybranymi przedmiotami

  • strategie marketingowe przedsiębiorstw i jednostek samorządu terytorialnego
  •  wybrane przedmioty: Modele biznesu w handlu detalicznym, Innowacje w handlu i marketingu, Zarządzanie sprzedażą, Marketing w Internecie, Marketing terytorialny, Strategie marketingowe, Zarządzanie marką,
  • komunikowanie się w biznesie
  • wybrane przedmioty: Zachowania nabywców, Zarządzanie relacjami z klientami, Zarządzanie wartością klienta, Obsługa klienta,
  • zajęcia prowadzone w językach obcych
  • wybrane przedmioty: Retail management, E-banks, Brand management, Place branding, Qualitätsmanagement.

Profil absolwenta

Absolwenci specjalności są przygotowani do pracy na następujących stanowiskach:

  • kierownik ds. marketingu w firmach produkcyjnych, handlowych i usługowych oraz jednostkach samorządu terytorialnego,
  • Brand Manager w firmach produkcyjnych,
  • Sales Manager we wszystkich typach przedsiębiorstw,
  • Category Manager w firmach produkcyjnych i handlowych,
  • Account Manager w agencjach reklamowych,
  • kierownik ds. zakupów we wszystkich typach przedsiębiorstw,
  • Account Manager w firmach konsultingowych,
  • analityk w agencji badań marketingowych,
  • analityk ds. mediów.

Jednocześnie studia na specjalności handel i marketing przygotowują do prowadzenia własnej firmy.

 

Opinie absolwentów

Joanna Kozakiewicz, Dyrektor Marketingu Międzynarodowego, Jutrzenka Holding S.A.

Warto wybrać specjalność handel i marketing, bo są to priorytetowe obszary funkcjonowania każdej rozwijającej się firmy w gospodarce rynkowej. Bez handlu i marketingu firma nie ma szansy osiągnięcia sukcesu rynkowego. W Jutrzence specjaliści w obszarze handlu i marketingu maja szansę ciągłego samorozwoju – a bez nich firma nie byłaby liderem rynkowym. Jeśli miałabym dzisiaj dokonać wyboru – stawiam na handel i marketing i polecam tę specjalność wszystkim, którzy chcą się rozwijać i kreować potrzeby rynkowe.