Informacje prasowe

Co wiemy o polskich biegaczach?

Na razie niewiele, ale to się zmieni dzięki badaniom naukowców Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. 

Dlaczego biegają? Jakie mają preferencje w zakresie programów treningowych, zawodów i sprzętu biegowego? Na te i inne pytania mają odpowiedzieć badania prowadzone przez dra hab. Zygmunta Waśkowskiego, prof. nadzw. UEP, kierownika Katedry Strategii Marketingowych.

 

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu nie bez przyczyny jest nazywany jedną z najbardziej „rozbieganych” uczelni w kraju. Pracownicy UEP, z Rektorem i władzami Uczelni na czele, startują m.in. w Poznań Maratonie oraz w wielu innych, krajowych i międzynarodowych imprezach biegowych, m.in. w Budapeszcie, Amsterdamie, Rzymie, Paryżu czy Rotterdamie. Nie zabrakło ich w charytatywnym biegu Poznan Business Run.

 

Uczelnia od lat nie tylko promuje, lecz także organizuje biegi masowe. 13 kwietnia odbędzie się czwarta edycja biegu „Volkswagen Ekonomiczna Piątka”. Wcześniejsze edycje tego biegu organizowane były tylko dla społeczności UEP – w tym roku odbędzie się on w dwóch formułach: akademickiej i otwartej. Rozegrane zostaną Akademickie Międzynarodowe Mistrzostwa Polski w biegu na 5 km oraz Otwarte Mistrzostwa Wielkopolski na 5 km. Formularz zapisów dostępny jest na stronie: http://old.ue.poznan.pl/ekonomiczna-piatka/zapisz-sie/

 

Teraz związki UEP z bieganiem nabierają nowego i szerszego wymiaru. Doktor hab. Zygmunt Waśkowski, prof. nadzw. UEP, prowadzi pierwsze w Polsce zakrojone na tak szeroką skalę badania poświęcone biegaczom. Ich celem jest określenie profilu polskiego biegacza: ustalenie motywów skłaniających go do trenowania; jego preferencji w zakresie programów biegowych i sprzętu sportowego; korzyści, których biegacz oczekuje z udziału w biegach masowych; stanu fachowej wiedzy biegaczy na temat biegania i rynku biegowego w Polsce;  wreszcie – identyfikacja źródeł poszukiwanych informacji na temat biegania i rynku biegowego.

 

„Kilka lat temu zauważyłem, że w Polsce brakuje wiarygodnych badań na temat biegania, porównywalnych z badaniami zagranicznymi. Postanowiłem tę lukę wypełnić” – mówi prof. Waśkowski.

 

Badania prowadzone są metodą CAWI, z wykorzystaniem formuły  environmental scanning. W tym celu została opracowana specjalna ankieta, którą można wypełnić on-line: http://badaniebiegaczy.ankietka.pl/

 

W badaniu (ankieta dostępna http://badaniebiegaczy.ankietka.pl/) może wziąć udział każdy, kto spełnia jednocześnie wszystkie, poniższe warunki:

  • ma ukończone minimum 15 lat, 
  • biega średnio co najmniej 2 razy w miesiącu,
  • w ciągu 2013 roku przebiegł co najmniej 100 km.

„Do 6 kwietnia ankietę wypełniło już prawie 2300 osób, ale zakładam, że w badaniu weźmie udział znacznie więcej biegaczy. Jako jeden z pierwszych ankietę wypełnił rektor UEP, prof. dr hab. Marian Gorynia, prof. zw. UEP” – mówi prof. Waśkowski.

 

Wyniki badania zostaną opublikowane w formie raportu, a następnie będą udostępniane na portalach internetowych i dyskutowane na konferencjach naukowych. „Jesienią zorganizujemy ogólnopolską konferencję metodyczną pt. «Marketingowe aspekty organizacji imprez biegowych», podczas której przedstawione zostaną szczegółowe wyniki badań” – zapowiada prof. Waśkowski. Będzie to druga edycja tej konferencji – pierwsza odbyła się jesienią 2013 r. i uczestniczyło w niej ponad sto osób. „To właśnie wtedy narodziła się idea przeprowadzenia kompleksowych badań dotyczących biegaczy” – dodaje profesor.

 

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu jest jedną z nielicznych uczelni w Polsce, która systematycznie, w tak szerokim stopniu pogłębia i promuje wiedzę na temat biegaczy i biegania w naszym kraju. „Chciałbym, żebyśmy zaczęli być z tym kojarzeni. Zależy mi na tym, żeby Poznań i Uniwersytet Ekonomiczny były postrzegane jako te ośrodki, w których  prowadzi się profesjonalne badania i popularyzuje koncepcje marketingu w sporcie” – mówi prof. Waśkowski.

Pliki do pobrania