Jednostka finansująca: Narodowe Centrum Nauki
Konkurs Harmonia 10
Nr rejestracyjny: 2018/30/M/HS4/00744
Czas trwania projektu: 02.09.2019 - 01.09.2022
Budżet: 333 620 zł
Opis projektu:
Przejście między edukacją a pracą można w uproszczeniu zdefiniować jako trwający od kilku
miesięcy do kilku lat okres od momentu zakończenia formalnej edukacji do podjęcia stabilnego
zatrudnienia. Okres ten jest bardzo interesujący, ponieważ cechuje się dużą dynamiką – często
zmieniamy wówczas pracę, tracimy ją lub awansujemy. Podejmujemy również ważne decyzje
życiowe, o wyprowadzce z domu, założeniu rodziny, wyjeździe za granicę. Gładkość (tak to w
branży nazywamy) przejścia między edukacją a pracą ma wpływ na całe nasze życie.
Można
sobie łatwo wyobrazić, że problemy ze znalezieniem pracy o odpowiedniej jakości już na starcie
odbiją się negatywnie na całości naszej kariery zawodowej. Z tego powodu naukowcy bacznie
przyglądają się warunkom przejścia między edukacją a pracą, ponieważ wiedza jak ułatwić
młodym ludziom rozpoczęcie kariery zawodowej pozwala uniknąć problemów w przyszłości.
W
projekcie badawczym zajmujemy się kilkoma aspektami procesu przejścia między edukacją a
pracą.
- Po pierwsze, staramy się zaproponować bardziej wartościowe wskaźniki pomagające
mierzyć ten proces.
- Po drugie, zastanawiamy się nad konsekwencjami niepewności zatrudnienia
wśród młodych sprawdzając m.in. jak ich problemy zawodowe wpływają na decyzje o
rodzicielstwie oraz jak pracodawcy, czytając CV, postrzegają informacje o częstych zmianach
pracy (i czy przypadkiem nie bardziej negatywnie niż informacje o pozostawaniu bezrobotnym?).
- Po trzecie, wiedząc, że europejskie kraje można uporządkować w grupy podobne pod względem
modelu przejścia między edukacją a pracą, zastanawiamy się jaki model reprezentują kraje
Europy Środkowo-Wschodniej.