Handel i marketing to specjalność z dużymi tradycjami, jedna z najstarszych prowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Program specjalności obejmuje szeroką problematykę z zakresu funkcjonowania współczesnego handlu i marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem oraz handlu elektronicznego.
Handel i marketing to specjalność przygotowująca do pracy w sektorze handlu, w działach marketingu i sprzedaży przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych. Program studiów uwzględnia także coraz większe zapotrzebowanie na wiedzę z zakresu e-marketingu i e-handlu.
Wielu naszych absolwentów pracuje w działach marketingu, sprzedaży i obsługi klienta w różnych rodzajach przedsiębiorstw oraz w agencjach reklamowych.
Wiedza i umiejętności
W trakcie zajęć studenci nabywają umiejętności w zakresie:
zarządzania przedsiębiorstwem handlowym,
planowania i zarządzania asortymentem towarów,
planowania i realizacji badań marketingowych,
zarządzania działem sprzedaży,
tworzenia i zarządzania sklepem internetowym,
planowania i realizacji strategii promocji,
planowania i realizacji kampanii reklamowych w Internecie,
planowania i realizacji działań merchandisingowych (tworzenia planogramów),
komunikacji interpersonalnej i negocjacji,
analizy i zasad kształtowania cen,
analizy rynku w różnych przekrojach,
wprowadzania nowych produktów na rynek,
przygotowania prezentacji i wystąpień publicznych.
Obszary tematyczne z wybranymi przedmiotami
strategie marketingowe przedsiębiorstw
wybrane przedmioty: marketing, zarządzanie produktem, marketingowe strategie cen, zarządzanie dystrybucją, plan marketingowy, organizacja kampanii reklamowej, zarządzanie marką,zasady działania przedsiębiorstw handlowych z uwzględnieniem globalnie działających sieci handlowych
wybrane przedmioty: zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym, strategie i analiza konkurencji, zarządzanie innowacjami, zorganizowane rynki hurtowe, zarządzanie międzykulturowe, merchandising, biznesplan, handel elektroniczny.komunikacja marketingowa
wybrane przedmioty: negocjacje handlowe, organizacja kampanii reklamowych, obsługa klienta, prezentacje i wystąpienia publiczne.
W ramach specjalności handel i marketing studenci mają także możliwość uczestniczenia w wykładach otwartych, prowadzonych przez praktyków oraz brać udział w pracach dwóch studenckich kół naukowych działających przy Katedrze Handlu i Marketingu: SKN e-commerce i SKN Marketingu.
Profil absolwenta
Absolwenci specjalności są przygotowani do pracy na następujących stanowiskach:
specjalista ds. marketingu w firmach produkcyjnych, handlowych i usługowych,
Brand Manager w firmach produkcyjnych,
Sales Manager we wszystkich typach przedsiębiorstw,
Category Manager w firmach produkcyjnych i handlowych,
Account Manager w agencjach reklamowych,
specjalista ds. zakupów we wszystkich typach przedsiębiorstw,
analityk w agencji badań marketingowych,
analityk ds. mediów.
Jednocześnie studia na specjalności handel i marketing przygotowują do prowadzenia własnej firmy.
Opinie absolwentów
Adam Szulc, Tyskie Brand Manager, Kompania Piwowarska
Szczerze polecam kierunek Handel i marketing. To niezapomniana atmosfera zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności, bardzo przydatnych w pracy zawodowej. Jako pracownik firm Netia Telekom, Agencji reklamowej JUST, Agencji Euro RSCG oraz Kompanii Piwowarskiej wiem, że wiedza zdobyta podczas studiów na specjalności Handel i marketing, bogato owocuje w przyszłości, dając dobre podstawy do osiągnięcia sukcesu.