Ramowe programy przedmiotów i ich wymiar godzinowy

Studium Podyplomowego Ekonomia menedżerska


Blok I Makro- i mikrootoczenie organizacji gospodarczej

1.    Współczesne doktryny ekonomiczne – 4  godz.

  • Główne współczesne doktryny ekonomiczne,
  • historyczne tło współczesnych sporów o gospodarkę rynkową,
  • ekonomia i gospodarka rynkowa w dobie kryzysu.

2.    Ekonomia globalna – 8 godz.

  • Pojęcie gospodarki, globalizacji, mechanizmu rynkowego
  • przedsiębiorstwa i instytucje finansowe,
  • państwo i jego funkcje, rynek i jego elementy,
  • gospodarka liberalna, społeczna, socjaldemokratyczna

3.   Prawne podstawy prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i Unii Europejskiej – 8 godz.

  • Działalność gospodarcza,
  • Krajowy Rejestr Sądowy,
  • koncesja, zezwolenie, swoboda działalności gospodarczej,
  • indywidualna działalność gospodarcza,
  • przedsiębiorstwo spółki,
  • upadłość, układ, odpowiedzialność za długi,
  • zarząd, wspólnicy

4.   Prawo pracy i prawo socjalne w Polsce i Unii Europejskiej – 8 godz.

  • Międzynarodowe prawo pracy,
  • unijne prawo pracy,
  •   rola orzecznictwa Trybunału w Strasburgu i Trybunału w Luksemburgu,
  • swoboda przepływu pracowników,
  • relacje między polskim a unijnym prawem pracy

5.   Procesy przekształceń własnościowych i restrukturyzacji przedsiębiorstw

  • Pojęcie przekształceń własnościowych,
  • restrukturyzacji przedsiębiorstw,
  • przykłady z praktyki gospodarczej procesów restrukturyzacyjnych w Polsce

6.    Działanie rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej i na świecie– aspekty teoretyczne i realizacyjne – 8 godz. (egzamin)

  • Pojęcie i elementy rynku pracy,
  • jednolity rynek europejski,
  • migracje w Unii Europejskiej,
  • pracujący, bezrobotni, bierni zawodowo,
  • polityka państwa wobec rynku pracy,
  • rynek pracy w krajach UE oraz wybranych krajach azjatyckich (Chiny).

Blok II Podstawy i elementy ekonomii menedżerskiej

7.   Elementy ekonomii menedżerskiej – 8 godz.

  • Przychody, koszty, zysk, konkurencja, działania pozacenowe;
  • Inflacja a decyzje produkcyjne;
  • polityka gospodarcza a decyzje produkcyjne.

8.    Planowanie kariery menedżera – 8 godz.

  • Pojęcie kariery,
  • planowanie ścieżki kariery menedżera,
  • formy zatrudnienia i wynagradzania menedżerów

9.    Podstawy podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie – 8 godz.

  • Rodzaje decyzji w przedsiębiorstwie,
  • analiza niepewności,
  • rachunek marginalny a podejmowanie decyzji,
  • etapy podejmowania decyzji,
  • podejmowanie decyzji w warunkach niepewności

10.  Podstawy finansowania przedsiębiorstwa – 8 godz.

  • Źródła i rachunek kosztów,
  • elementy analizy finansowej przedsiębiorstwa,
  • korzyści skali, zakresu oraz korzyści wynikające z procesu uczenia się,
  • analiza kosztów i optymalne decyzje

11.    Rola marketingu we współczesnym przedsiębiorstwie – 8 godz.

  • Pojęcie i narzędzia marketingu,
  • planowanie procesu marketingu,
  • zachowania nabywców,
  • strategie marketingowe,
  • zarządzanie programami marketingowymi.

12.    Funkcja personalna w organizacji gospodarczej – 8 godz. (egzamin)

  • Elementy funkcji personalnej,
  • rekrutacja, selekcja, dobór pracowników, szkolenia, motywowanie i ocena pracowników,
  • strategia personalna.

13.   Planowanie i przebieg procesu produkcji i świadczenia usług – 8 godz.

  • pojęcie procesu produkcji i świadczenia usług
  • fazy produkcji i świadczenia usług
  • planowanie produkcji i świadczenia usług
  • decyzje produkcyjne i usługowe

 

Blok III Metody i techniki menedżerskie w zarządzaniu przedsiębiorstwem

14.   Negocjacje i komunikacja w zarządzaniu personelem ludzkim – 8 godz.

  • wizerunek w biznesie,
  • umiejętność i formy komunikacji,
  • zdobywanie klienta, skuteczność słowa mówionego,
  • komunikacja niewerbalna,
  • porozumiewanie się w trudnych sytuacjach, komunikacja pisemna w biznesie,
  • cele i techniki negocjacji

15.   Public relations i komunikacja w realizacji funkcji personalnej – 8 godz.

  • Komunikowanie się wewnątrz przedsiębiorstwa (funkcje PR i jej narzędzia).
  • Budowanie wizerunku osoby (mowa ciała, wykorzystanie instynktów i automatyzmów, głos, strój).
  • Relacje z mediami.
  • Kryzysowe PR (procedury mobilizacyjne, ochrona wizerunku).
  • Komunikowanie się przez Internet.
  • Monitoring mediów masowych.
  • Lobbing.

16.   Systemy informatyczne w zarządzaniu zasobami w organizacji gospodarczej – 8 godz.

  • Systemy zintegrowane,
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi (HRM),
  • Zarządzanie kapitałem ludzkim (HCM) ,
  • Obszary integracji systemowej.

17.   Badania rynkowe i marketingowe we współczesnym przedsiębiorstwie –  12 godz.

  • Rola badań,
  • Proces badawczy: projektowanie, realizacja i interpretacja wyników,
  • Metody ilościowe i jakościowe: fokus  group interview.

18.   Menedżer w procesie organizowania oraz wdrażania partnerstwa-publiczno-prywatnego – 8 godz.

  • istota, modele i formy partnerstwa publiczno-prywatnego,
  •  prezentacja i ocena dotychczasowych doświadczeń zachodnich i polskich na tym polu,
  • ukazanie korzyści płynących z rozwoju PPP,
  • ocena ryzyka związanego z PPP,
  • kształtowanie umiejętności w zakresie organizowania różnych form partnerstwa

19.   Pozyskiwanie i realizacja projektów unijnych – 8 godz.

  • Rodzaje projektów współfinansowanych z UE,
  • warunki i kryteria kwalifikacji,
  • wnioski o dofinansowanie,
  • realizacja projektów współfinansowanych ze środków UE

20.  Gry biznesowe w pracy menedżera – 12 godz.

  • Obszary decyzyjne to: podstawy marketingu (projekt produktu, projekt reklamy),
  • sprzedaż poprzez tradycyjne biura sprzedaży oraz handel elektroniczny,
  • zarządzanie zasobami ludzkimi (kadra produkcyjna, sprzedażowa i serwisowa),
  • analiza finansowa, rachunkowość, podstawy finansów i produkcji, negocjacje z partnerami biznesowymi (licencje na technologie).

21.   Seminarium dyplomowe – 14 godz.

  • Zapoznanie z metodyką pisania pracy podyplomowej
  • Konsultacje zw. z treścią pracy