Modernizacja energetyczna zabytkowego budynku B Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
„Modernizacja energetyczna zabytkowego budynku B Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu”
nr projektu FENX.01.01-IW.01-0050/24
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021‐2027”, dla Priorytetu FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności, w zakresie Działania FENX.01.01 Efektywność energetyczna.
Okres realizacji projektu: 01.04.2024 – 30.06.2028.
Celem głównym i przedmiotem projektu jest modernizacja energetyczna zabytkowego budynku „B” Uniwersytetu Ekonomicznego.
- Wartość wydatków kwalifikowalnych projektu:
11 966 824,50 zł, w tym wartość dofinansowania: 10 052 132,59 zł.
#FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie
W dniu 21 lutego 2025 roku została podpisana umowa o dofinasowanie projektu „Modernizacja energetyczna zabytkowego budynku B Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu” w ramach Programu Operacyjnego „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021‐2027”, pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu reprezentowanym przez Panią Rektor prof. dr hab. Barbarę Jankowską.
Okres realizacji projektu: 01.04.2024 – 30.06.2028
Grupę docelową stanowią właściciele nieruchomości objętych inwestycjami i użytkownicy korzystający z tej infrastruktury tj. uczelnia publiczna: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu (UEP) oraz jej pracownicy i kadra akademicka, studenci, doktoranci, podmioty współpracujące, mieszkańcy Poznania i województwa wielkopolskiego oraz pozostałych województw.
Celem głównym i przedmiotem projektu jest modernizacja energetyczna zabytkowego budynku „B” Uniwersytetu Ekonomicznego.
Celem inwestycji jest przede wszystkim dostosowanie okien obiektu do obowiązujących wymagań w zakresie izolacyjności cieplnej z zachowaniem istniejącego porządku architektonicznego. Projekt obejmuje 345 okien o łącznej powierzchni 834,7 m2. Wszystkie prace wykonywane w ramach inwestycji będą uwzględniać unikatowy charakter, formę, styl, podziały, kolorystykę, a także oryginalne zdobienia. Obiekt ten podlega ścisłej ochronie konserwatorskiej, dlatego też planowana modernizacja będzie przeprowadzona z należytą starannością i troską o najmniejsze detale.
Dodatkowe zadania w ramach projektu:
- ocieplenie stropodachu przez ułożenie na części stropu ostatniej kondygnacji wełny mineralnej;
- modernizacja systemu grzewczego polegająca na montażu regulacyjnych zaworów podpionowych, zaworów termostatycznych przy grzejnikach, równoważeniu hydraulicznemu instalacji oraz izolowaniu przewodów zasilających;
- prace przygotowawcze, tj. audyty, studium wykonalności, dokumentacje projektowe, ekspertyzy, dokumentacje przetargowe oraz niezbędny nadzór inwestorski oraz nadzór autorski i promocje projektu;
- dodatkowe działania niewynikające z audytu energetycznego, ale realizujące cele Europejskiego Zielonego Ładu, w tym strategii na rzecz „Fali renowacji na potrzeby Europy”, tj.:
- nasadzenia krzewów, drzew i pnączy zazieleniających pionowo ścianę;
- stacja ładowania elektrycznych pojazdów samochodowych;
- krzesełka ewakuacyjne i oznakowanie dla osób z niepełnosprawnością wzroku;
- montaż urządzeń służących cyfryzacji budynku – monitorów informacyjnych systemu informacji wewnętrznej;
- materiał informacyjny statyczny (informacja o projekcie, ochrona środowiska, itp.);
- dynamiczna strona informacyjna o rezultatach projektu (oszczędności, ograniczenie emisji CO2, wskaźnik efektywności, itp.) oraz ich aktualizacja
Podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie wytworzonymi w ramach projektu środkami trwałymi będzie Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, który będzie ponosić koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją inwestycji w ciągu całego okresu jej przydatności technologicznej, w tym okresie realizacji projektu oraz w okresie 5 lat od daty płatności końcowej. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy ekonomicznej Wnioskodawcy w dłuższym okresie poprzez oszczędności wynikające ze znacznego ograniczenia zużycia energii cieplnej i elektrycznej. Założone wskaźniki zostaną osiągnięte, a ich trwałość zostanie zachowana zgodnie z wymaganiami. Majątek wytworzony w ramach wydatków kwalifikowalnych projektu będzie wykorzystywany na cele statutowe Beneficjenta, zgodnie z projekcją finansową inwestycji i Studium Wykonalności.
W ramach projektu w okresie od kwietnia 2024 r. do czerwca 2028 r. przewidziano realizację następujących zadań projektowych:
Zadanie 1: Przygotowanie projektu.
Wykonanie niezbędnych prac przygotowawczych dla realizacji zakresu rzeczowego projektu.
Zadanie 2: Modernizacja energetyczna obiektu.
Realizacja prac budowlanych zaplanowanych w zakresie projektu:
– dostawa i wymiana okien w budynku B.
– remont i regulacja wewnętrznej instalacji C.O. w budynku B – modernizacja systemu grzewczego
– ocieplenie stropu z oczyszczeniem poddasza i uszczelnieniem dachu budynku B – ocieplenie stropodachu przez ułożenie na części stropu ostatniej kondygnacji wełny mineralnej.
Zadanie 3: Nadzór nad inwestycją.
Nadzór inwestorski wymagany przepisami Ustawy Prawo Budowlane.
Nadzór autorski zabezpieczający wymagania funkcjonalne określone w projekcie.
Zadanie 4: Promocja projektu.
Realizacja obowiązku promocji, wymaganego dla projektów realizowanych z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej:
- zakup tablic informacyjnej i pamiątkowej,
- umieszczenie informacji na stronie internetowej projektu,
- zamieszczenie postu w mediach społecznościowych,
- oznaczanie dokumentacji projektowej wymaganymi logotypami.
Zadanie 5: Audyt ex-post.
Realizacja obligatoryjnego audytu ex-post dla projektów realizowanych w ramach działania FENX.01.01 Efektywność energetyczna.
Zadanie 6: Zakres rzeczowy niewynikający z audytu energetycznego, realizujący cele Europejskiego Zielonego Ładu, w tym strategii na rzecz Fali renowacji.
Zaplanowane działania:
- rozwiązania przyczyniające się do zwiększenia powierzchni zielonych (zielone dachy, ściany) – nasadzenia roślin pnących zazieleniających pionowo ścianę budynku B w UEP (wschodnia elewacja);
- rozwój elektromobilności – zakup i montaż stacji ładowania aut elektrycznych w garażu zlokalizowanym przy budynku B w UEP;
- infrastruktura związana z dostępnością – zakup i montaż krzesełek ewakuacyjnych w głównej klatce schodowej budynku na każdej kondygnacji (parter, 1,2,3 piętro) i oznakowania dla osób z niepełnością wzroku;
- montaż urządzeń służących cyfryzacji – zakup i montaż monitorów informacyjnych systemu informacji wewnętrznej służących do publikowania informacji edukujących i podnoszących świadomość nt. działań proekologicznych, w tym w zakresie oszczędności energii, ochrony środowiska naturalnego i ekologicznych wyzwań;
- podnoszenie świadomości użytkowników budowanej względem planowanej oszczędności energii.
Uwaga!
Informacja o przebiegu realizacji projektu będą umieszczane na bieżąco na stronie internetowej w zakładce Aktualności.
Informacje wkrótce
Informacje wkrótce
Biuro projektu:
Biuro Pozyskiwania Funduszy UEP
Al. Niepodległości 10
61-875 Poznań
(budynek A, pokój nr 217)
ZESPÓŁ PROJEKTOWY:
Kierownik Projektu –dr Wojciech Zalewski
Specjalista ds. rozliczeń – mgr Marta Sprada
Specjalista ds. administracyjnych – mgr Aleksandra Durska
Szanowni Państwo,
Poniżej przedstawiamy informacje o możliwości zgłaszania do IZ, IP lub Instytucji Wdrażającej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z KPON lub KPP.
Sygnały, zgłoszenia i lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności Projektu z postanowieniami KPP lub KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektu lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (zgłoszenie w każdej z poniższych form odnosi takie skutki, jakby było przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej – w postaci przesyłki listowej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Klimatu i Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa lub Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ul. Konstruktorska 3a 02-673 Warszawa,
- skrzynki nadawczej ePUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Klimatu i Środowiska lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej, o których mowa w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045, z późn. zm.),
- formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie feniks.gov.pl,
- mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres e-mail: rownosc.feniks@mfipr.gov.pl lub feniks@mfipr.gov.pl,
- doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Ministerstwa Klimatu i Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa lub kancelarii Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ul. Konstruktorska 3a, 02-673 Warszawa.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027: https://www.feniks.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/zglaszanie-nieprawidlowosci/
UWAGA! Za przekazane zostaną uznane zgłoszenia w formie pisemnej lub poprzez formularz zgłaszania informacji o podejrzeniach wystąpienia nieprawidłowości i nadużyć finansowych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) dostępny TUTAJ .