Know-how badacza UEP
-
Nowy wykaz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych
Szanowni Państwo,
informujemy, że 3 listopada 2023 na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki ukazał się komunikat o zmianie i sprostowaniu w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych.
Zachęcamy do zapoznania się z nowym komunikatem oraz wykazem.
-
Podgląd stanu środków projektowych
Instrukcja korzystania z portalu ReportPortal
Szanowni Państwo,
W portalu ReportPortal udostępnione zostały raporty zawierające dane finansowe dotyczące budżetów jednostek organizacyjnych i poszczególnych projektów. Do portalu zalogować można się poprzez stronę internetową: https://report-portal.ue.poznan.pl, wpisując nazwę użytkownika (NIU) i hasło (logowanie zintegrowane, jak do komputera lub poczty elektronicznej). Dostęp do portalu obecnie mają kierownicy projektów, a w przypadku budżetów jednostek kierownicy oraz ich zastępcy. Uprawnienia dla pracowników do portalu mogą zostać dodane na wniosek kierownika kierowany do CI, za pośrednictwem HELPDESK https://pomoc.ue.poznan.pl/. Pytania dotyczące funkcjonowania portalu proszę kierować do Marty Woźniak (Dział Rachunkowości Zarządczej): marta.wozniak@ue.poznan.pl.
Więcej informacji na temat instrukcji korzystania z portalu w pliku załączonym poniżej.
-
Formularz zgłoszeniowy osiągnięć
-
Komisja ds. Etyki Badań Naukowych
Aktualna Komisja ds. Etyki Badań Naukowych prowadzonych z udziałem ludzi na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu została powołana Zarządzeniem nr 16/2024 Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w dniu 19 marca 2024 roku.Obecnie Komisję tworzą następujące osoby:przewodniczący: dr Krzysztof Szwarc
członkowie:dr hab. Grażyna Dehnel, prof. UEP
prof. dr hab. Aleksander Grzelak
dr hab. Ewa Jerzyk, prof. UEP
dr hab. inż. Magdalena Kaźmierczak, prof. UEP
dr hab. Bartłomiej Pierański, prof. UEP
dr hab. inż. Hanna Pondel, prof. UEP
dr hab. Magdalena Stefańska, prof. UEP
przedstawiciel doktorantów wskazany przez Samorząd Doktorantów UEPZakres kompetencji i obowiązki Komisji określa Regulamin pracy Komisji ds. Etyki badań naukowych prowadzonych z udziałem ludzi na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, wprowadzony Zarządzeniem nr 4/2017 Rektora UEP z dnia 26 stycznia 2017 roku oraz Zarządzenie nr 19/2021 Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu z dnia 23 marca 2021 roku w sprawie zmiany Zarządzenia nr 4/2017 Rektora UEP w sprawie wprowadzenia Regulaminu pracy Komisji ds. Etyki Badań Naukowych prowadzonych z udziałem ludzi na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu (ze zm.).Regulamin wraz z załącznikami (wniosek, oświadczenia, informacje dla uczestnika badania i badacza) znajduje w plikach do pobrania poniżej strony.Kodeks etyki pracownika naukowego
Wnioski (wraz z odpowiednimi załącznikami, w tym ewentualnym kwestionariuszem ankietowym) w formie elektronicznej należy przesyłać co najmniej miesiąc przed planowanym terminem rozpoczęcia badania na adres mailowy krzysztof.szwarc@ue.poznan.pl
Do końca roku akademickiego 2022/2023 posiedzenia Komisji odbywać się będą zgodnie z następującym harmonogramem: 21 lipca; 21 sierpnia; 1 września; 25 września. W szczególnych przypadkach terminy posiedzeń mogą ulec zmianie.
- Regulamin pracy Komisji ds. Etyki Badań Naukowych prowadzonych z udziałem ludzi na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu PDF 744.7 KiB
- Wniosek w sprawie wyrażenia opinii o projekcie badawczym/badaniu naukowym DOC 27.5 KiB
- Zalecenia etyczne Komisji ds. Etyki PDF 125.2 KiB
- Załącznik nr 2 do Regulaminu - INFORMACJA DLA UCZESTNIKÓW BADANIA DOC 19.6 KiB
- Załącznik nr 3 do Regulaminu - OŚWIADCZENIE OSOBY BADANEJ DOC 16.5 KiB
- Załącznik nr 4 do Regulaminu - OŚWIADCZENIE OPIEKUNA PRAWNEGO OSOBY BADANEJ DOC 16.6 KiB
- Harmonogram posiedzeń Komisji 2023-2024 DOC 19.6 KiB
-
Wsparcie ze strony DBN przy pozyskiwaniu dofinansowania do prowadzenia projektów
Rola DBN w procesie wnioskowania o projekty badawcze:- Kompleksowy przegląd wniosków z wyłączeniem opisów badań (merytoryka)
- Wsparcie w kwestiach formalnych – sprawdzanie wniosku pomoc w uzyskaniu podpisów, zgód, itp.
- Konsultacje dotyczące budżetów – katalog kosztów kwalifikowanych, dobre praktyki w konstruowaniu budżetu
- Konsultacje dotyczące Data Management Plan – udostępniamy „ściągę”
- Wsparcie w procedurze składania wniosków do NCN (funkcja redaktora pomocniczego: login DBN128uep)
- Pomoc w znajdowaniu ofert konkursowych, sieciowanie naukowców na UEP
- Wsparcie finansowe dla korekt językowych wniosków projektowych wysłanych do instytucji zewnętrznych do 700zł
- Spotkania „Kawa z projektem” – przedstawienie ofert konkursowych, średnio 2 razy w roku
-
Wsparcie Działu Technologii Informacyjnych dla badaczy UEP
1. Udostępnienie oprogramowania kupowanego dla Uczelni (licencje typu site licence)
a) oprogramowanie statystyczneb) inne
- Lex (baza aktów prawnych)
Uwaga – oprogramowanie standardowo dostępne w laboratoriach komputerowych Uczelni nie zawsze może być udostępnione do indywidulanego użytku ze względu na ograniczenia licencyjne.
2. Udostępnienie infrastruktury serwerowej do prowadzenia badań
- DTI może przygotować do wykorzystania w celach naukowo-badawczych serwery wg przekazanych parametrów lub określonych potrzeb. Mogą być one wykorzystane przykładowo do prowadzenia obliczeń lub zbierania danych. Serwery są udostępniane jako przygotowana platforma do samodzielnego zarządzania. Pracownicy DTI mogą w razie potrzeby udzielić pomocy w instalacji lub konfiguracji oprogramowania. DTI jednak nie może podjąć się bieżącej obsługi takich serwerów, w tym zarządzania zainstalowanym oprogramowaniem, konfiguracji obliczeń czy zbierania danych.
- w wypadku badań, w których przetwarzane są duże zbiory danych, istnieje możliwość wykorzystania infrastruktury superkomputerowej w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym (PCSS). Dział Technologii Informacyjnych może pomóc w nawiązaniu kontaktu z tą instytucją. Trzeba pamiętać, że platformy obliczeniowe PCSS różnią się od zwykle wykorzystywanych na komputerach osobistych, więc w planowaniu badań należy uwzględnić dodatkową pracę związaną z poznaniem możliwości i obsługi tej infrastruktury.
- dyski sieciowe do przechowywania danych badawczych, szczególnie gdy zawierają one dane osobowe lub inne chronione
- konta pocztowe dla projektów z możliwością dostępu dla wielu osób (np. związanych z prowadzeniem badań)
3. Opiniowanie oraz pomoc w wyborze sprzętu i oprogramowania przeznaczonego do prowadzenia badań – zwłaszcza w kontekście przygotowywania wniosków projektowych.
Więcej informacji: Centrum Informatyki https://ue.poznan.pl/uniwersytet/dti/
Kontakt: helpdesk.ue.poznan.pl - Lex (baza aktów prawnych)
-
Wsparcie kwestury w realizacji projektów
-
Wytyczne Komisji ds. Etyki Badań Naukowych UEP do wypełniania wniosków o dofinansowanie projektów badawczych NCN w części dotyczącej kwestii etycznych
Plik do pobrania
-
Sugestie dotyczące publikowania przez pracowników UEP
Sugestie dotyczące publikowania przez pracowników UEP
-
Ewaluacja jakości działalności naukowej
-
Karta Projektu
Na podstawie Zarządzenia Rektora nr 48/2024 osoby starające się o dofinansowanie projektów badawczych i badawczo-rozwojowych na UEP finansowanych ze źródeł zewnętrznych zobowiązane są do:
1. Zgłoszenia projektu do Działu Badań Naukowych:
Osoba lub jednostka zgłaszająca wybrany projekt (odpowiedzialna merytorycznie) przygotowuje Kartę Projektu, która jest zatwierdzana przez DBN, Kwestora UEP oraz Prorektora ds. Nauki.
Formularz Karty jest dostępny na stronie internetowej UEP w zakładce Uniwersytet/ Współpraca/Pozyskiwanie Funduszy.
Osoba zgłaszająca projekt zamieszcza Kartę Projektu w systemie Xprimer, w zakładce UEP > Korespondencja wewnętrzna, wskazując DBN oraz Kwestora jako komórki opiniujące, natomiast prorektora ds. Nauki jako decydenta/zatwierdzającego Kartę. Dokument należy zawrzeć jako załącznik w piśmie.
W budżecie prosimy o określenie wysokości narzutu kosztów pośrednich, aby przyspieszyć procesowanie przez komórkę Kwestury UEP.
2. Przygotowania wniosku o dofinansowanie:
Po zatwierdzeniu Karty Projektu osoba zgłaszająca projekt przygotowuje wniosek
o dofinansowanie.Jeśli jest to wymagane zasadami konkursu, osoba zgłaszająca wybrany projekt otrzymuje pełnomocnictwo do złożenia wniosku, a następnie jest odpowiedzialna za bieżące monitorowanie statusu wniosku.
Wniosek o finansowanie powinien być zgłoszony do Prorektora ds. Nauki najpóźniej 5 dni roboczych przed terminem składania wniosku w instytucji finansującej.
-
Delegacje Krajowe - FAQ
Brak możliwości zapisania wniosku
Przed próbą złożenia wniosku należy uzyskać od kierownika projektu (a w przypadku środków z subwencji na badania kierownika katedry lub dyrektora instytutu) zgodę (może być ustnie lub mailowo) na wykorzystanie środków, a także upewnić się czy w budżecie przewidziano środki na delegacje krajowe (czyli zasób 408-01) oraz czy jest tych środków wystarczająca ilość.
Za mało środków w budżecie
Kierownik projektu może zdecydować o przesunięciu środków pomiędzy zasobami w budżecie projektu.
Kategoria delegacji
W przypadku wyjazdów finansowanych ze środków badawczych proszę wybierać opcję wyjazd w celach naukowych lub badawczych, a w ostateczności pozostałe wyjazdy.
Źródło finansowania
W przypadku wyjazdów finansowanych ze środków badawczych należy wybrać opcję działalność badawcza oraz zaznaczyć opcję PROJEKT a potem wyszukać właściwy projekt z listy.
UWAGA: zawsze wybieramy projekt dotyczący bieżącego roku!
Środek transportu
Poza opcją kolej – II klasa wszystkie inne opcje wymagają uzasadnienia, a nawet analizy opłacalności.
Koszty
W polu szacunkowy koszt podróży należy wpisać CAŁKOWITY szacowany koszt (to ta kwota zostanie zarezerwowana, niezależnie od podania innych kwot w innych pozycjach!).
Wymagane zgody
Formularz przewiduje 4 decydentów:
- pierwsze pole powinno uzupełnić się automatycznie – powinien być to bezpośredni przełożony
- drugie pole także powinno uzupełnić się automatycznie – zależy od wyboru dokonanego w części dotyczącej źródła finansowania (dla wyjazdów ze środków badawczych powinien być to kierownik DBN, jeśli jest inaczej to wcześniej wybrano niewłaściwą opcję)
- trzecie pole jest opcjonalne – może pozostać puste, ale jeśli kierownikiem projektu (np. z NCN) jest kolega/koleżanka z katedry, który/a NIE jest kierownikiem katedry to w tym miejscu należy wskazać kierownika projektu
- osoba rozpatrująca wniosek to w przypadku wyjazdów badawczych prawie zawsze Prorektor ds. Nauki. Wyjątkiem są działania w ramach projektu IREG, gdzie należy wskazać Prorektora ds. Finansów
Delegacja finansowana z więcej niż jednego źródła
Jeden wniosek delegacyjny odwołuje się do jednego źródła finansowania – nie ma technicznej możliwości wskazania większej ilości źródeł w jednym wniosku. Jeśli wyjazd ma być finansowany z kilku źródeł finansowania (np. część od kierownika katedry a reszta od dyrektora instytutu) to należy złożyć osobny wniosek na każde źródło finansowania. W każdym należy wtedy wskazać konkretne koszty ponoszone z danego źródła (np. bilety i diety w pierwszym wniosku, a nocleg w drugim) lub wskazać podział kwotowy (np. do kwoty 300zł koszty zostaną poniesione z projektu nr 1, a pozostałe powyżej 300zł z drugiego źródła).
Edycja lub korekta wniosku
Każdy z decydentów może odesłać wniosek do poprawy/uzupełnienia, ale dwa obszary nie podlegają edycji – Źródła finansowania i Wymagane zgody. W praktyce oznacza to, że jeśli na etapie tworzenia wniosku zostaną popełnione błędy w jednej z tych części, wniosek będzie musiał zostać anulowany. Wówczas należy złożyć NOWY wniosek delegacyjny.
Zwiększenie rezerwacji
Jeśli na etapie rozliczenia okaże się, że szacunkowy koszt podróży jest niedoszacowany i realny koszt będzie wyższy należy upewnić się czy w budżecie projektu nadal pozostały środki na delegacje krajowe (czyli zasób 408-01). W razie braku lub niewystarczających środków należy dokonać korekty budżetu.