Dr hab. inż. Magdalena Ankiel, prof. UEP - wystąpienie konferencyjne

Tytuł konferencji: QUALITYFEST 2024 (IV Międzynarodowa Konferencja „Nauki o zarządzaniu i jakości w badaniach i praktyce”, XII Krajowa i IV Międzynarodowa Konferencja
„Jakość przyszłości – przyszłość jakości”)

Organizator: Instytut Nauk o Jakości i Zarządzania Produktem, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Termin: 05-08.06.24

Tytuł wystąpienia: Marki luksusowe a segment odzieży fast fashion – perspektywa konsumentów

Autor prezentacji: dr hab. inż. Magdalena Ankiel, prof. UEP

Moda uznawana jest za dziedzinę kultury – jest to autokreowanie, wyrażanie siebie, swojej tożsamości, przynależności do grupy czy statutu społecznego. Przemysł modowy rozwija się od wielu wieków, ale w ostatnich latach rozwój ten stał się bardziej dynamiczny. Współcześnie przemysł ten jest jednym z największych na rynku, a tworzą go przedsiębiorstwa oferujące zarówno marki luksusowe jak i podmioty oferujące marki fast fashion.

Fast fashion to najbardziej rozpowszechniony model biznesowy, oparty na oferowaniu tanich, jednosezonowych produktach, wytwarzanych przy zredukowanych kosztach. Branża fast fashion zaliczana jest do jednych z większych i najbardziej zanieczyszczających branż na rynku światowym. Z kolei marka luksusowa definiowana jest przez pryzmat jej kluczowych wyznaczników takich jak doskonała jakość, wysoka wartość transakcyjna, ekskluzywność, odrębność oraz kunszt rzemieślniczy. Luksusowe marki odzieżowe zajmują się sprzedażą odzieży, obuwia oraz akcesoriów spełniających cechy marek luksusowych.

Celem przeprowadzonego badania było zdiagnozowanie wpływu marek luksusowych na marki fast fashion na rynku odzieży z perspektywy konsumentów. Badanie zrealizowane zostało technikę CAWI (Computer-Assisted Web Interview), z wykorzystaniem autorskiego instrumentu badawczego. Próba badawcza została dobrana z zastosowaniem celowego doboru, w którym kryterium selekcji było zainteresowanie respondentów zarówno markami luksusowymi jak i markami fast fashion.

Wyniki badania wskazały, że konsumenci w większości utrzymują stanowisko, że rynek odzieży fast fashion czerpie inspiracje z marek luksusowych. Zdaniem badanych marki luksusowe stanowią swoistą „muzę” dla marek szybkiej mody, zatem badani kupują produkty fast fashion ze względu na ich podobieństwo do luksusowych projektów i zdecydowanie niższą cenę.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.