Dobre praktyki dot. publikacji i wydarzeń naukowych
Promocja badań naukowych powala na budowanie wizerunku UEP jako silnego i aktywnego ośrodka akademickiego, prowadzącego badania zorientowane na wzmocnienie gospodarki i przedsiębiorstw. Przedstawiamy wskazówki dot. publikacji mających na celu popularyzację badań i osiągnięć naukowych, przede wszystkim z wykorzystaniem profili social media, w sposób wpisujący się w zasady nowoczesnego marketingu naukowego. Mają one pomoc w szerszym dotarciu do odbiorców z biznesu i instytucji oraz krzewieniu wiedzy ekonomicznej.
-
Wpisy dotyczące publikacji naukowych
- Przedstaw główne przesłanie publikacji w przystępny, popularno-naukowy, sposób. Unikaj specjalistycznego żargonu, aby treść była zrozumiała dla szerszego grona odbiorców, nie tylko naukowców. Jeśli konieczne jest użycie fachowego słownictwa, należy to wyjaśnić. Zastanów się – jak przekazać ideę osobie, która nie jest naukowcem?
- Informacja powinna być relatywnie krótka, najlepiej opisana w formie 3-8 punktów. Celem informacji jest zaciekawienie czytelników, a nie przekazanie im wszystkich szczegółów. Same punkty powinny być zwięzłe (zazwyczaj do 85 słów na punkt).
- Informację rozpocznij od podania autorów, czasopisma i tytułu. Możesz podkreślić np. Impact Factor czasopisma. (np. Nowy artykuł [Nazwisko i Nazwisko] opublikowany w „Journal of Business Research” (Impact Factor 10,5) pokazuje, jak strategie X zwiększają efektywność zespołów w firmach międzynarodowych. W artykule „The Role of X strategies for international hybrid teams” autorzy identyfikują….).
- Podkreśl, co nowego wnosi publikacja i dlaczego jest ważna, ciekawa – w zakresie nauki i/lub praktyki gospodarczej. Skup się na najważniejszych wynikach badania, a nie na metodologii czy szczegółach procesu badawczego.
- Na końcu wpisu podaj link do strony wydawnictwa, gdzie jest opublikowany artykuł lub gdzie można zobaczyć szerszą informację o książce. (Np. Artykuł można pobrać tutaj….. Artykuł można przeczytać tutaj…., Więcej o monografii:…..)
- Jeśli artykuł lub książka miały dofinansowanie z projektu IREG lub innego projektu, zaznacz taką informację na samym końcu wpisu.
- Przygotuj informację w języku polskim i angielskim.
- Zaznacz też czy autorzy mają profile na LinkedIn (będą wtedy oznaczeni).
- Jeśli autorzy nie mają zdjęć na stronie UEP, a chcą, aby takie było umieszczone – załącz do wiadomości zdjęcie. Przesyłając informację ze zdjęciem wyrażasz zgodę na publikację wizerunku na stronach internetowych UEP oraz w mediach społecznościowych UEP i potwierdzasz zapoznanie się z treścią klauzuli informacyjnej znajdującej się pod linkiem …
- Możesz też umieścić grafikę, rysunek obrazujące badanie (sprawdź w umowie z wydawnictwem jednak, czy może być to zdjęcie bezpośrednio pobrane z wydawnictwa, czy nie powinna być to wersja Autorów). W przypadku monografii warto udostępnić okładkę książki. Materiały wizualne przyciągają uwagę i zwiększają zaangażowanie.
- Możesz też przesłać propozycję tzw. hashtagów.
- Zaznacz też tytuł wpisu podkreślający treść osiągnięcia (np. Naukowcy UEP o….., Najnowsza publikacja na temat…).
- 13. Gotową informację prześlij na adres: agnieszka.hala@ue.poznan.pl; promocja@ue.poznan.pl
- W przypadku pytań lub wątpliwości, Dział Marketingu UEP skontaktuje się z Tobą, żeby ustalić ostateczną wersję tekstu.
Przykład:
Nowy artykuł [Nazwisko i Nazwisko] opublikowany w „Journal of Business Research” (Impact Factor 10,5) pokazuje, jak strategie X zwiększają efektywność zespołów w firmach międzynarodowych.
W artykule „The Role of X strategies for international hybrid teams” zidentyfikowano….
Badania wykazały, że:
- zespoły hybrydowe są bardziej efetywne kiedy…
- wyzwanie stanowi….
- rozwiązaniem jest….
Pełny tekst publikacji dostępny jest tutaj [link do artykułu] Badania zostały sfinansowane w ramach …..
#pracazdalna #IREGUEP #UEP
-
Wpisy dotyczące wydarzeń naukowych
- Przedstaw główne informacje o wydarzeniu lub osiągnięciu w przystępny sposób. Unikaj specjalistycznego żargonu, aby treść była zrozumiała dla szerszego grona odbiorców, nie tylko naukowców. Jeśli konieczne jest użycie fachowego słownictwa, należy to wyjaśnić. Zastanów się – jak przekazać ideę osobie, która nie jest naukowcem?
- Informacja powinna być relatywnie krótka, najlepiej opisana w formie 3-8 punktów. Celem informacji jest zaciekawienie czytelników, a nie szczegółowego sprawozdania.
- Informacja powinna być aktualna, nie starsza niż kilka dni.
- Przedstaw główną ideę i najważniejsze punkty wydarzenia lub scharakteryzuj najważniejsze aspekty osiągnięcia. Podkreśl dlaczego jest to ważne.
- Jeśli na innych stronach, także zewnętrznych umieszczone są dodatkowe informacje – załącz link.
- Jeśli wydarzenie lub inne osiągnięcie miały dofinansowanie z projektu IREG lub innego projektu, zaznacz taką informację na samym końcu wpisu.
- Przygotuj informację w języku polskim i angielskim.
- Zaznacz też czy należy konkretne osoby lub np. organizacje naukowe oznaczyć na profilach LinkedIn.
- Dołącz zdjęcia. Przesyłając informację ze zdjęciem wyrażasz zgodę na publikację wizerunku na stronach internetowych UEP oraz w mediach społecznościowych UEP i potwierdzasz zapoznanie się z treścią klauzuli informacyjnej znajdującej się pod linkiem …
- Możesz też przesłać propozycję tzw. hashtagów.
- Zaznacz też tytuł wpisu podkreślający treść wydarzenia, osiągnięcia (np. Naukowcy UEP o….., Najnowsza publikacja na temat… UEP pierwszą uczelnią w kraju z …, ).
- 12. Gotową informację prześlij na adres: agnieszka.hala@ue.poznan.pl; promocja@ue.poznan.pl
- W przypadku pytań lub wątpliwości, Dział Marketingu UEP skontaktuje się z Tobą, żeby ustalić ostateczną wersję tekstu.
-
Filmy na YouTube prezentujące treści naukowe
- W przypadku tekstu stanowiącego materiał do filmu/podcastu użyj formy opowiadania historii, storytelling – z narracją do swojego tekstu, gdzie można zadać pytanie we wstępie. Opisz cel badania, wyjaśnienie motywacji do badania, ciekawe statystki, znaczenie dla rozwoju nauki lub tego, jak badania mogą wpłynąć na życie codzienne.
- Warto użyć przykładów i analogii, które mogą pomóc w wyjaśnieniu skomplikowanych koncepcji w sposób bardziej przystępny (wizualizacja). Dobierz przykłady, które będą zrozumiałe dla szerszego grona odbiorców.
- Do każdej formy przekazu w postaci filmu warto dodać proste ale atrakcyjne obrazy, wykresy, infografiki , które mogą zwiększyć zrozumienie i zaangażowanie.
- Dla przykładów zapoznaj się z filmami, które są opublikowane w ramach projektu Kadry Ekonomiczne: https://www.youtube.com/@Kadryekonomiczne
https://www.youtube.com/watch?v=vXA9JI0kzak