Rekomendacje dotyczące wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w dydaktyce w Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu

Generatywna sztuczna inteligencja w dydaktyce w UEP

Komunikat nr 16/2025 Rektora UEP

Komunikat Rektora nr 16/2025 Rektora UEP z dnia 15 maja 2025 roku w sprawie wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym w Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu

Rekomendacje dotyczące wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym w Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu

Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji (genAI) mogą sprzyjać, przy zachowaniu określonych zasad, doskonaleniu procesu dydaktycznego, służyć usprawnieniu i wzbogaceniu procesu uczenia się oraz wspomagać proces kształcenia.

A. Zasady podstawowe

  1. GenAI może wspierać realizację celów uczenia się, jednak nie zastępuje krytycznego myślenia i kreatywności studenta.
  2. Zaleca się by narzędzia genAI były wykorzystywane w sposób zgodny z zasadami etyki akademickiej, a ich użycie nie może prowadzić do naruszenia praw autorskich ani żadnych innych norm prawa.
  3. Odpowiedzialność za sposób wykorzystania wyników uzyskanych za pomocą genAI spoczywa na użytkowniku.
  4. Użytkownik genAI nie może podejmować działań naruszających prywatność oraz bezpieczeństwo danych osobowych innych osób.
  5. Wyniki uzyskane przy wsparciu generatywnej sztucznej inteligencji powinny być każdorazowo poddawane weryfikacji merytorycznej pod kątem dokładności, prawdziwości, stronniczości, naruszenia praw autorskich, a także odniesień do nieistniejących materiałów źródłowych.
  6. Rekomendowanym narzędziem genAI jest MS 365 Copilot Chat dostępny po zalogowaniu się na konto w domenie UEP. MS 365 Copilot Chat działa w tzw. bezpiecznym środowisku, tj. nie wykorzystuje zapytań do treningu modelu oraz nie przechowuje danych wrażliwych.

 

B. Zajęcia dydaktyczne oraz prace etapowe i zaliczeniowe

  1. Zaleca się rozważenie wykorzystania narzędzi genAI w realizacji treści programowych wskazanych w sylabusie danego przedmiotu, aby wspierać rozwój kompetencji studentów i przygotować ich do wyzwań związanych z wykorzystaniem genAI w danej dziedzinie.
  2. Na pierwszych zajęciach nauczyciel akademicki powinien określić, czy i w jakim zakresie dopuszczalne jest korzystanie z narzędzi genAI na tych zajęciach.
  3. Wskazane jest dostosowanie metod sprawdzania efektów uczenia się w danym przedmiocie, aby ograniczyć ryzyko niewłaściwego wykorzystania genAI przez studentów (propozycje rozwiązań i metod można znaleźć w Źródłach wiedzy o sztucznej inteligencji). Zakazane jest korzystanie z narzędzi genAI podczas zaliczeń i egzaminów pisemnych, chyba że polecenia lub treści zadań egzaminacyjnych dopuszczają i określają sposób korzystania z narzędzi genAI.
  4. Dopuszczalne jest korzystanie przez nauczyciela akademickiego oceniającego pracę zaliczeniową lub egzaminacyjną z narzędzi pozwalających ocenić prawdopodobieństwo nieujawnionego wykorzystania genAI. Należy jednak mieć na uwadze, że korzystanie z detektorów oceniających prace dyplomowe może nie być w pełni miarodajne ze względu na ograniczenia dostępnych narzędzi.
  5. Wskazane jest, aby nauczyciele akademiccy rozwijali swoje kompetencje w zakresie genAI, w tym analizowali możliwość wykorzystania przez studentów narzędzi sztucznej inteligencji do rozwiązywania przekazanych im zadań.

 

C. Seminarium dyplomowe oraz prace dyplomowe

  1. Zaleca się, aby opiekun seminarium dyplomowego na bieżąco monitorował postępy seminarzystów.
  2. Wykorzystanie narzędzi genAI w przygotowaniu pracy dyplomowej wymaga uzgodnienia między promotorem i studentem przygotowującym pracę. Zakres ten wymaga uzgodnienia z promotorem przed przystąpieniem do pisania pracy.
  3. We wstępie pracy dyplomowej student powinien określić zakres wykorzystania narzędzi genAI, wskazując, w jaki sposób wpierały one proces tworzenia pracy. Jednocześnie student ponosi odpowiedzialność za treść pracy oraz jej zgodność z zasadami rzetelności naukowej i etyki akademickiej.
  4. Na autorze pracy dyplomowej spoczywa odpowiedzialność za ewentualne naruszenie praw autorskich oraz innych norm prawa.
  5. Dopuszczalne jest korzystanie przez promotora z narzędzi pozwalających ocenić prawdopodobieństwo nieujawnionego wykorzystania genAI w pracy dyplomowej. Należy jednak mieć na uwadze, że korzystanie z detektorów oceniających prace dyplomowe może nie być w pełni miarodajne ze względu na ograniczenia dostępnych narzędzi i wynik tej oceny nie może być dowodem na wykorzystanie genAI. Dowodem na korzystanie z genAI może być jednak cytowanie nieistniejących publikacji. W takim przypadku promotor ma prawo odmówić przyjęcia pracy dyplomowej i nakazać autorowi jej poprawę.

Źródła wiedzy na temat sztucznej inteligencji

  • Kursy

https://learn.microsoft.com/pl-pl/training/paths/ai-education/ – kurs online od Microsoft, Copilot,

https://www.coursera.org/learn/generative-ai-for-everyone – kurs na Coursera, podstawy generatywnego AI,

 

  • Książki i publikacje

https://stars.library.ucf.edu/oer/8 – książka “ChatGPT Assignments to Use in Your Classroom Today”, Kevin Yee, Kirby Whittington, Erin Doggette, and Laurie Uttich

https://stars.library.ucf.edu/oer/9 – książka “AI Hacks for Educators”, Kevin Yee, Laurie Uttich, Eric Main, and Elizabeth Giltner

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4475995 – artykuł pokazujący jak wykorzystać AI w pracy studentów

https://genaiforecon.org/ – na tej stronie znajdują się linki do artykułu (i aktualizacji), który koncentruje się na wykorzystaniu generatywnej SI w naukach ekonomicznych. Artykuł jest dosyć długi, ale zawiera m.in. przegląd narzędzi, wiele przykładowych promptów

 

  • Zasoby i webinary

https://ue.poznan.pl/aktualnosci/warsztaty-copilot-dla-microsoft-365/ – materiały i nagranie warsztatu „Copilot dla Microsoft 365”

https://www.moreusefulthings.com/prompts – baza promptów

https://cne.pg.edu.pl/genai – zasoby Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej

https://www.youtube.com/playlist?list=PL9bPU5O-mnd_cNd74BGA3X3VotHwgKxur – webinary dotyczące AI w edukacji

https://research-and-innovation.ec.europa.eu/document/2b6cf7e5-36ac-41cb-aab5-0d32050143dc_en) – wytyczne Komisji Europejskiej na temat odpowiedzialnego wykorzystania genAI w badaniach

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.