Rekomendacje dotyczące wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w dydaktyce w Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu
Generatywna sztuczna inteligencja w dydaktyce w UEP
Komunikat Rektora nr 16/2025 Rektora UEP z dnia 15 maja 2025 roku w sprawie wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym w Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu
Rekomendacje dotyczące wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym w Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu
Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji (genAI) mogą sprzyjać, przy zachowaniu określonych zasad, doskonaleniu procesu dydaktycznego, służyć usprawnieniu i wzbogaceniu procesu uczenia się oraz wspomagać proces kształcenia.
A. Zasady podstawowe
- GenAI może wspierać realizację celów uczenia się, jednak nie zastępuje krytycznego myślenia i kreatywności studenta.
- Zaleca się by narzędzia genAI były wykorzystywane w sposób zgodny z zasadami etyki akademickiej, a ich użycie nie może prowadzić do naruszenia praw autorskich ani żadnych innych norm prawa.
- Odpowiedzialność za sposób wykorzystania wyników uzyskanych za pomocą genAI spoczywa na użytkowniku.
- Użytkownik genAI nie może podejmować działań naruszających prywatność oraz bezpieczeństwo danych osobowych innych osób.
- Wyniki uzyskane przy wsparciu generatywnej sztucznej inteligencji powinny być każdorazowo poddawane weryfikacji merytorycznej pod kątem dokładności, prawdziwości, stronniczości, naruszenia praw autorskich, a także odniesień do nieistniejących materiałów źródłowych.
- Rekomendowanym narzędziem genAI jest MS 365 Copilot Chat dostępny po zalogowaniu się na konto w domenie UEP. MS 365 Copilot Chat działa w tzw. bezpiecznym środowisku, tj. nie wykorzystuje zapytań do treningu modelu oraz nie przechowuje danych wrażliwych.
B. Zajęcia dydaktyczne oraz prace etapowe i zaliczeniowe
- Zaleca się rozważenie wykorzystania narzędzi genAI w realizacji treści programowych wskazanych w sylabusie danego przedmiotu, aby wspierać rozwój kompetencji studentów i przygotować ich do wyzwań związanych z wykorzystaniem genAI w danej dziedzinie.
- Na pierwszych zajęciach nauczyciel akademicki powinien określić, czy i w jakim zakresie dopuszczalne jest korzystanie z narzędzi genAI na tych zajęciach.
- Wskazane jest dostosowanie metod sprawdzania efektów uczenia się w danym przedmiocie, aby ograniczyć ryzyko niewłaściwego wykorzystania genAI przez studentów (propozycje rozwiązań i metod można znaleźć w Źródłach wiedzy o sztucznej inteligencji). Zakazane jest korzystanie z narzędzi genAI podczas zaliczeń i egzaminów pisemnych, chyba że polecenia lub treści zadań egzaminacyjnych dopuszczają i określają sposób korzystania z narzędzi genAI.
- Dopuszczalne jest korzystanie przez nauczyciela akademickiego oceniającego pracę zaliczeniową lub egzaminacyjną z narzędzi pozwalających ocenić prawdopodobieństwo nieujawnionego wykorzystania genAI. Należy jednak mieć na uwadze, że korzystanie z detektorów oceniających prace dyplomowe może nie być w pełni miarodajne ze względu na ograniczenia dostępnych narzędzi.
- Wskazane jest, aby nauczyciele akademiccy rozwijali swoje kompetencje w zakresie genAI, w tym analizowali możliwość wykorzystania przez studentów narzędzi sztucznej inteligencji do rozwiązywania przekazanych im zadań.
C. Seminarium dyplomowe oraz prace dyplomowe
- Zaleca się, aby opiekun seminarium dyplomowego na bieżąco monitorował postępy seminarzystów.
- Wykorzystanie narzędzi genAI w przygotowaniu pracy dyplomowej wymaga uzgodnienia między promotorem i studentem przygotowującym pracę. Zakres ten wymaga uzgodnienia z promotorem przed przystąpieniem do pisania pracy.
- We wstępie pracy dyplomowej student powinien określić zakres wykorzystania narzędzi genAI, wskazując, w jaki sposób wpierały one proces tworzenia pracy. Jednocześnie student ponosi odpowiedzialność za treść pracy oraz jej zgodność z zasadami rzetelności naukowej i etyki akademickiej.
- Na autorze pracy dyplomowej spoczywa odpowiedzialność za ewentualne naruszenie praw autorskich oraz innych norm prawa.
- Dopuszczalne jest korzystanie przez promotora z narzędzi pozwalających ocenić prawdopodobieństwo nieujawnionego wykorzystania genAI w pracy dyplomowej. Należy jednak mieć na uwadze, że korzystanie z detektorów oceniających prace dyplomowe może nie być w pełni miarodajne ze względu na ograniczenia dostępnych narzędzi i wynik tej oceny nie może być dowodem na wykorzystanie genAI. Dowodem na korzystanie z genAI może być jednak cytowanie nieistniejących publikacji. W takim przypadku promotor ma prawo odmówić przyjęcia pracy dyplomowej i nakazać autorowi jej poprawę.
Źródła wiedzy na temat sztucznej inteligencji
- Kursy
https://learn.microsoft.com/pl-pl/training/paths/ai-education/ – kurs online od Microsoft, Copilot,
https://www.coursera.org/learn/generative-ai-for-everyone – kurs na Coursera, podstawy generatywnego AI,
- Książki i publikacje
https://stars.library.ucf.edu/oer/8 – książka “ChatGPT Assignments to Use in Your Classroom Today”, Kevin Yee, Kirby Whittington, Erin Doggette, and Laurie Uttich
https://stars.library.ucf.edu/oer/9 – książka “AI Hacks for Educators”, Kevin Yee, Laurie Uttich, Eric Main, and Elizabeth Giltner
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4475995 – artykuł pokazujący jak wykorzystać AI w pracy studentów
https://genaiforecon.org/ – na tej stronie znajdują się linki do artykułu (i aktualizacji), który koncentruje się na wykorzystaniu generatywnej SI w naukach ekonomicznych. Artykuł jest dosyć długi, ale zawiera m.in. przegląd narzędzi, wiele przykładowych promptów
- Zasoby i webinary
https://ue.poznan.pl/aktualnosci/warsztaty-copilot-dla-microsoft-365/ – materiały i nagranie warsztatu „Copilot dla Microsoft 365”
https://www.moreusefulthings.com/prompts – baza promptów
https://cne.pg.edu.pl/genai – zasoby Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
https://www.youtube.com/playlist?list=PL9bPU5O-mnd_cNd74BGA3X3VotHwgKxur – webinary dotyczące AI w edukacji
https://research-and-innovation.ec.europa.eu/document/2b6cf7e5-36ac-41cb-aab5-0d32050143dc_en) – wytyczne Komisji Europejskiej na temat odpowiedzialnego wykorzystania genAI w badaniach