Tematyka
Tegoroczna edycja Warsztatów pod hasłem „Jakość oraz etyka badań rynkowych
i marketingowych” będzie dotyczyła kluczowych zagadnień związanych z rzetelnością
i odpowiedzialnością w prowadzeniu tego typu badań.
Zakres tematyczny Warsztatów obejmuje:
- jakość danych pozyskiwanych ze źródeł wtórnych,
- jakość pomiaru i analiz danych z badań jakościowych, ilościowych i mieszanych,
- dylematy etyczne w badaniach rynkowych i marketingowych.
W ramach powyższych obszarów planowane są dyskusje m.in. wokół następujących zagadnień:
- rzetelność i trafność pomiarów,
- jakość baz danych,
- metody kontroli uwagi respondentów,
- replikacja badań w naukach społecznych,
- wykrywanie botów,
- automatyzacja procesów badawczych (w tym wykorzystanie AI),
- personalizacja a anonimizacja w badaniach społecznych.
Dofinansowano ze środków Ministra Nauki przyznanych w ramach Programu „Regionalna inicjatywa doskonałości” na realizację projektu „Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu dla Gospodarki 5.0: Inicjatywa regionalna – efekty globalne (IREG)”.
Organizatorzy
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Rada Programowa
dr hab. Krzysztof Błoński, prof. US – Uniwersytet Szczeciński
prof. dr hab. Eugeniusz Gatnar – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
dr hab. Aleksandra Kaniewska-Sęba – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
dr hab. Iwona Olejnik, prof. UEP – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
dr hab. Jolanta Perek-Białas, prof. UJ – Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dr hab. Magdalena Rzemieniak, prof. PL – Politechnika Lubelska
prof. dr hab. Adam Sagan – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
dr hab. Magdalena Sobocińska, prof. UEW – Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
dr hab. Magdalena Stefańska, prof. UEP – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
dr hab. Agnieszka Stępińska, prof. UAM – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
dr hab. Tomasz Wanat, prof. UEP – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Komitet Organizacyjny
dr hab. Sylwester Białowąs, prof. UEP – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
dr hab. Mirosława Kaczmarek, prof. UEP – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
dr hab. Aleksandra Kaniewska-Sęba – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
dr hab. Iwona Olejnik, prof. UEP – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
dr Marcin Antoniak, UEP – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
dr Anita Perska, UEP – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
dr Robert Skikiewicz, UEP – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
dr Katarzyna Suszyńska – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
mgr Anna Gruszczyńska-Radecka, UEP – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Patronat
XXVII Warsztaty Metodologiczne im. Profesora Stefana Mynarskiego zostały objęte patronatem przez:
- JM Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, prof. dr hab. Barbarę Jankowską
- Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu
Program Warsztatów
Dzień pierwszy – 15 maja 2025 r. (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, , budynek Collegium Politicum, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 5)
13.00-14.00 Rejestracja uczestników (hol Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM)
14.00-14.15 Otwarcie Warsztatów (sala 126)
14.15-15.45 Sesja plenarna: Etyka badań – między zasadami a rzeczywistością. Dyskusja panelowa o wyzwaniach etycznych w badaniach naukowych
Moderator dyskusji: dr hab. Krzysztof Błoński, prof. US (Uniwersytet Szczeciński)
- dr hab. Jolanta Perek-Białas, prof. UJ i dr hab. Barbara Worek, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie), Od formalności do odpowiedzialności: etyka badań w praktyce Uniwersytetu Jagiellońskiego,
- dr hab. inż. Magdalena Rzemieniak, prof. PL (Politechnika Lubelska), Aspekty etyczne publikacji naukowych – perspektywa autora i wydawnictwa naukowego,
- dr hab. Agnieszka Stępińska, prof. UAM (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Etyka badań z udziałem ludzi,
- dr Krzysztof Szwarc (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Etyka w badaniach naukowych w UEP – doświadczenia z prac Komisji ds. Etyki,
- mgr Szymon Ziaja (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Etyka badań marketingowych: ewolucja standardów i wyzwań w kontekście współczesnych praktyk badawczych.
15.45-16.15 Przerwa kawowa
16.15-17.45 Warsztat: Etyczne dylematy w praktyce badawczej – studia przypadków
Prowadzące warsztat: dr hab. Agnieszka Stępińska, prof. UAM i dr hab. Aleksandra Kaniewska-Sęba (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
18.00-20.00 Networking – kolacja (Klub Profesorski WNPiD UAM)
Dzień drugi – 16 maja 2025 r. (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, budynek A, sala 111, al. Niepodległości 10)
9.00-10.30 Sesja 1: Eksperymenty, modele i AI – nowe perspektywy dla jakości badań
Prowadząca sesję: dr hab. Jolanta Perek-Białas, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
- prof. Christian Fernando Libaque-Saenz (Universidad del Pacifico, Lima) i dr hab. Sylwester Białowąs, prof. UEP (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Porównanie metod Covariance-Based i Assumption Free w SEM, na przykładzie AMOS i Smart PLS,
- prof. dr hab. Adam Sagan (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), dr Anna Myrda (ANS Nowy Targ) i mgr Kinga Misiniec (Cawi sp. z o.o.), Syntetyczne grupy kontrolne w ocenie efektu kontrfaktycznego w quasi eksperymentalnych badaniach nad skutecznością programu terapeutycznego wśród preadolescentów i adolescentów,
- dr hab. Grzegorz Leszczyński, prof. UEP, dr Piotr Gaczek (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu) i Associate Professor Amira Mouakher (Universite de Perpignan), Wprowadzenie metodyki LAVE (Llm chAtbot-based VignEttes) prowadzenia badań nad reakcjami menadżerów na sztuczną inteligencję,
- dr Marek Gnusowski (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Zastosowanie Metody Incydentów Krytycznych (CIT) w badaniu organizacji usług profesjonalnych.
10.30-11.00 Przerwa kawowa
11.00-12.30 Sesja 2: W poszukiwaniu jakości – dobre praktyki w procesie pomiaru i analizy danych
Prowadząca sesję: dr hab. Magdalena Sobocińska, prof. UEW (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
- dr Wanda Nowara (Urząd Statystyczny w Poznaniu), Praktyki GUS służące zapewnieniu realizacji wysokiej jakości badań w polskiej statystyce publicznej
- dr Beata Marciniak (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Nie tylko refleksyjność: zintegrowane podejście do oceny wiarygodności w badaniach jakościowych,
- dr hab. Tomasz Wanat, prof. UEP (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Pomiar czasu wypełniania ankiety jako narzędzie identyfikacji nierzetelnych odpowiedzi w badaniach internetowych,
- dr Agnieszka Pleśniak i dr hab. Lidia Danik, prof. SGH (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Subiektywna ocena przewagi konkurencyjnej i wyników finansowych w badaniach rynkowych: wyzwania metodologiczne w kontekście rzetelności pomiaru.
12.30-13.15 Lunch
13.15-14.45 Sesja 3: Wpływ technologii cyfrowych i sztucznej inteligencji na pomiar i jakość danych
Prowadząca sesję: dr Agnieszka Pleśniak (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
- dr hab. Magdalena Sobocińska, prof. UEW (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Zastosowania sztucznej inteligencji w badaniach marketingowych w kontekście jakości badań,
- prof. dr hab. Jolanta Blicharz (Uniwersytet Wrocławski), dr hab. prof. US Krzysztof Błoński (Uniwersytet Szczeciński) i prof. dr hab. Anna Dąbrowska (Szkoła Główna Handlowa), Etyczne i prawne aspekty badań marketingowych w środowisku cyfrowym,
- prof. dr hab. Jan Fazlagić (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Jakość danych w badaniach ilościowych i jakościowych w erze AI: wyzwania, narzędzia i implikacje geopolityczne,
- dr hab. Mirosława Kaczmarek, prof. UEP (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Jakość informacji generowanej przez ChatGPT w ocenie pokolenia Z.
14.45-15.00 Podsumowanie i zakończenie Warsztatów
Patronat merytoryczny
Dofinansowano ze środków Ministra Nauki przyznanych w ramach Programu „Regionalna inicjatywa doskonałości” na realizację projektu „Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu dla Gospodarki 5.0: Inicjatywa regionalna – efekty globalne (IREG)”.
Terminy i opłata
Terminy
- do 28 kwietnia 2025 r. – zgłoszenie udziału poprzez formularz zgłoszeniowy zawierający abstrakt planowanego wystąpienia
- do 30 kwietnia 2025 r. – informacja organizatorów o akceptacji wystąpienia (na podstawie abstraktu)
- do 30 kwietnia 2025 r. – wniesienie opłaty za udział w warsztatach
- do 10 maja 2025 r. – informacja organizatorów o szczegółowym programie Warsztatów
- 15-16 maja 2025 r. – Warsztaty
- do 30 czerwca 2025 r. – przesłanie artykułów przez osoby zainteresowane oferowanymi możliwościami publikacyjnymi
Opłata
Opłata za udział w Warsztatach wynosi 600 zł i obejmuje:
- udział w Warsztatach i obradach
- materiały konferencyjne
- przerwy kawowe i posiłki (zgodnie z przedstawionym programem)
- certyfikat potwierdzający wystąpienie podczas Warsztatów
Dobrą atmosferę i miłe wspomnienia z Poznania oferujemy gratis:-)
Opłaty konferencyjne prosimy wnosić do 30 kwietnia 2025 na konto:
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
54 1090 1359 0000 0000 3501 8918
Tytuł przelewu: Warsztaty metodologiczne 2025, imię i nazwisko uczestnika
Miejsce i czas
15 maja 2025 roku – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 5, budynek Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
16 maja 2025 roku – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, al. Niepodległości 10, budynek A
Możliwości publikacji
Autorzy mają możliwość samodzielnego wyboru miejsca publikacji. W przypadku niektórych opcji liczba artykułów/rozdziałów, które mogą zostać opublikowane, jest ograniczona.
Artykuły lub rozdziały do monografii prosimy nadsyłać do 30 czerwca br. na adres e-mailowy konferencji (warsztaty.metodologiczne2025@konf.ue.poznan.pl).
Potencjalne miejsca publikacji:
- recenzowana monografia naukowa z tzw. II poziomu (rozdział w książce, aktualna punktacja: 75 pkt). Rada Programowa wybierze 10 najlepszych artykułów, które po uzyskaniu pozytywnych recenzji zostaną opublikowane (standardy edytorskie zostaną udostępnione po wybraniu wydawcy). Dodatkowe koszty (proofreadingu i ewentualnego OA) Autorzy ponoszą we własnym zakresie
- Central European Journal of Communication– czasopismo naukowe Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej (aktualna punktacja: 40 pkt; IF = 0,5). Artykuły powinny być opracowane zgodnie ze standardami edytorskimi czasopisma
- Research Papers in Economics and Finance – czasopismo naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (aktualna punktacja: 40 pkt). Artykuły opracowane zgodnie ze standardami edytorskimi czasopisma