Wyklady

Strategie finansowe przedsiębiorstwa

Prowadzący

Imię i nazwisko: dr Maciej Stradomski
e-mail: maciej.stradomski@ue.poznan.pl

Kierunek studiów  Poziom  Tryb  Rodzaj przedmiotu  Wymiar
Zarządzanie i Marketing Magisterski Dzienne Obowiązkowy 30 godz.

Cele przedmiotu (dydaktyczne, praktyczne)
  • cele teoretyczne:
  • teoria rozwoju przedsiębiorstwa a zapotrzebowanie na kapitał,
  • formy pozyskiwania kapitału,
  • koszt i struktura kapitału,
  • granice zadłużenia przedsiębiorstwa.
  • cele praktyczne:
  • budowa długookresowego planu finansowego przedsiębiorstwa,
  • budowa strategii finansowania długookresowego przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu dostępnych instrumentów finansowych na rynku kapitałowym,
  • analiza sytuacji finansowej i ustalanie granic zadłużenia przedsiębiorstwa.
Zakres tematyczny
  • Logika wykładu.
  • Rozwój przedsiębiorstwa a zapotrzebowanie na kapitał.
  • Planowanie finansowe w przedsiębiorstwie. Źródła kapitału.
  • Koszt kapitału.
  • Struktura kapitału.
  • Granice zadłużenia przedsiębiorstwa
Literatura podstawowa i zalecana. Ewentualne dodatkowe materiały/pomoce
  • E. F. Brigham, Podstawy zarządzania finansami PWE, Warszawa 1996.
  • M. Dobija, Rachunkowość zarządcza, PWN, Warszawa 1995.
  • J. Czekaj, Z. Dresler, Podstawy zarządzania finansami firm, PWN, Warszawa 1995.
  • J. G. Siegel, J. K. Shim, S. W. Hartman, Przewodnik po finansach, PWN, Warszawa 1995.
  • J. Ickiewicz, Strategia finansowania przedsiębiorstwa, Poltext, Warszawa 1994.
  • R. Gasza, S. Kalinowski, J. Mizerka, A. Skowroński, Finanse przedsiębiorstwa w przykładach i zadaniach, Akademia Ekonomiczna, Poznań 1994.
  • V. Jog, C. Suszyński, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, CIM, Warszawa 1993.
  • R. Dobbins, W. Frąckowiak, S. Witt, Praktyczne zarządzanie kapitałami firmy, PAANPOL, Poznań 1992.
  • N. A. Skov, Finanse i zarządzanie, Amerykańskie propozycje dla polskich firm prywatnych, Agencja Wydawnicza PLACET, Warszawa 1991.
  • R. Brealey, S. C. Myers, Principles of Corporate Finance, Mc Graw-Hill, Inc. New York… 1991 (i wydania kolejne).
Miejsce przedmiotu w „sekwencji” (cyklu) kształcenia, przedmioty poprzedzające w cyklu kształcenia i przedmioty uzupełniające)

przedmioty poprzedzające:

  • Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej,
  • Finanse przedsiębiorstwa,
  • Rachunkowość,
  • Zarządzanie przedsięwzięciami,
  • Zarządzanie strategiami,

przedmioty uzupełniające:

  • Analiza fundamentalna i strategiczna,
  • Instytucje i instrumenty rynku kapitałowego,
  • Fuzje i konsolidacje.
Forma zaliczeń

egzamin pisemny

 

Formy zajęć (udział aktywnych metod kształcenia np. gry zespołowe, warsztaty)
  • wykład,
  • case studies,
  • dyskusja.