Opis projektu:
Projekty i badania naukowe

Badanie przestrzennych wzorców rozwoju agroturystyki: zależność przestrzenna i intencje behawioralne dostawców usług turystycznych
Kierownikiem projektu jest mgr Sergii Iaromenko
Opis projektu: Transformacja obszarów wiejskich pod względem zmian społeczno-ekonomicznych i strukturalnych doprowadziła do ich dywersyfikacji gospodarczej i polaryzacji przestrzennej w porównaniu z regionami miejskimi i podmiejskimi. Agroturystyka stała się istotnym czynnikiem rozwoju obszarów wiejskich i dywersyfikacji działalności rolniczej rolników indywidualnych. Dostępność dóbr publicznych, takich jak jakość infrastruktury i usług publicznych, wraz z dostępem do zasobów, odgrywają kluczową rolę w atrakcyjności destynacji turystycznych na obszarach wiejskich.
Skuteczne polityki regionalne są niezbędne do wspierania agroturystyki na poziomie lokalnym i regionalnym. Polityka, która promuje zrównoważony rozwój turystyki na obszarach wiejskich, zapewnia zachęty finansowe i inwestuje w poprawę infrastruktury, znacząco pobudza agroturystykę. Agroturystyka może generować pozytywne efekty uboczne dla obszarów wiejskich w zakresie rozwoju społeczno-ekonomicznego. Badanie podkreśli znaczenie zależności przestrzennych w działalności agroturystycznej, biorąc pod uwagę zintegrowane podejście do polityki regionalnej, planowania przestrzennego i zaangażowania społeczności lokalnych w celu wspierania zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich poprzez agroturystykę. Problem badawczy dotyczy zależności przestrzennych w rozwoju agroturystyki, odpowiadając w szczególności na pytanie, w jaki sposób zależność ta wpływa na zachowania dostawców usług turystycznych.

Rola przedsiębiorstw międzynarodowych w przyjmowaniu praktyk ESG na rynkach goszczących – przypadek firm polskich inwestujących za granicą
Kierownikiem projektu jest mgr Maria Kubala
Opis projektu: Głównym celem badania jest zidentyfikowanie ról, jakie odgrywają przedsiębiorstwa międzynarodowe (PM) w przyjmowaniu odpowiedzialnych praktyk środowiskowych, społecznych i zarządczych (ang. Environmental, Social, and Governance, w skrócie ESG). Ze względu na złożoność PM, badanie koncentruje się na roli central (ang. headquarter, w skrócie HQ) oraz zagranicznych spółek zależnych (ang. foreign subsidiaries, w skrócie FSs) w adopcji ESG w krajach Europy Środkowej i Wschodniej (ang. Central and Eastern European Countries, w skrócie CEECs), gdzie ten temat dynamicznie się rozwija. Analiza ma na celu precyzyjne określenie czynników wpływających na przyjęcie ESG, ról HQ i FSs w tym procesie oraz strategii ESG stosowanych przez te podmioty. Wnioski z badania umożliwią stworzenie modelu, który pozwoli zrozumieć relacje między determinantami, rolami i strategiami PM we wdrażaniu koncepcji ESG.

Badanie dynamiki poznawczej, neuronowej i behawioralnej w kontekście stosowania spersonalizowanego asystenta AI wspierającego zrównoważoną konsumpcję żywności
Kierownikiem projektu jest dr hab. Andrzej Szymkowiak, prof. UEP
Głównym celem tego projektu jest zrozumienie, w jaki sposób spersonalizowane rekomendacje AI mogą zachęcać ludzi do podejmowania decyzji żywieniowych, które są bardziej przyjazne dla środowiska. Chcemy zobaczyć, jak AI może pomóc w łatwiejszym rozpoznawaniu i wybieraniu zrównoważonych produktów spożywczych, kierując ludzi w stronę opcji, które mają mniejszy wpływ na środowisko.
Wykorzystamy szereg zaawansowanych metod badawczych, aby zobaczyć, jak ludzie reagują na rekomendacje AI. Obejmuje to:
• Grupy fokusowe: Przeprowadzimy rozmowy z różnymi grupami ludzi, aby dowiedzieć się o wyzwaniach, jakie napotykają przy próbie dokonywania zrównoważonych wyborów żywieniowych. To pomoże nam zrozumieć, jakie informacje są potrzebne, aby podejmować lepsze decyzje.
• Badania eye-trackingowe: Będziemy badać, jak ludzie czytają etykiety produktów spożywczych i co przyciąga ich uwagę. To pozwoli nam zrozumieć, które informacje o zrównoważoności na etykietach są najbardziej skuteczne w przyciąganiu uwagi.
• Badania EEG: Monitorując aktywność mózgu, zobaczymy, jak mózgi ludzi reagują na rekomendacje generowane przez AI. To pomoże nam zrozumieć, jak AI wpływa na ich procesy decyzyjne.
• Ankiety: Przeprowadzimy ankiety z udziałem wielu osób, aby ocenić ich postawy wobec zrównoważonego rozwoju i poziom wiedzy na temat praktyk zrównoważonego rozwoju. To pozwoli nam zobaczyć, jak te czynniki wpływają na ich decyzje zakupowe.
• Analiza zachowań zakupowych: W realistycznych warunkach sklepowych będziemy badać, jak ludzie korzystają z narzędzi AI na swoich telefonach, aby uzyskać rekomendacje dotyczące zrównoważonych produktów w czasie rzeczywistym. Obserwujemy, jak to wpływa na ich decyzje zakupowe.
Nasze badania są motywowane potrzebą ułatwienia i uczynienia bardziej dostępnymi zrównoważonych wyborów żywieniowych dla wszystkich. Wielu ludzi chce dokonywać bardziej przyjaznych dla środowiska wyborów, ale trudno im zrozumieć, co czyni dany produkt zrównoważonym.
Oczekujemy, że wyniki tego projektu będą miały znaczący wpływ. Po pierwsze, chcemy opracować narzędzia AI, które dostarczą spersonalizowanych i łatwo zrozumiałych rekomendacji, co ułatwi ludziom wybór zrównoważonych produktów spożywczych. Mamy również nadzieję zidentyfikować, które rodzaje informacji o zrównoważoności są najbardziej skuteczne w wpływaniu na decyzje ludzi.
To może prowadzić do lepszych praktyk etykietowania i bardziej świadomych konsumentów.

Polityka regionalna w Europie w warunkach szoków rozwojowych – wyzwania rozwoju regionalnego wynikające ze społeczno-ekonomicznych konsekwencji agresji Rosji na Ukrainę
Kierownikiem projektu po stronie UEP jest dr Maciej Pietrzykowski, projekt realizowany w konsorcjum: lider: UAM; partnerzy: UEP UMK.
Agresja Rosji na Ukrainę pochłonęła dziesiątki tysiące ofiar w Ukrainie zmuszając do migracji miliony ludzi, jednocześnie wznieciła też globalny kryzys ekonomiczny, który przyniesie poważne, długotrwałe skutki dla całego świata. Konsekwencje szoku wywołanego agresją Rosji na Ukrainę obejmują wiele sfer, przy czym za najważniejsze trzeba uznać kryzys uchodźczy, energetyczny, rolno-spożywczy i finansowy. Konsekwencje wojny rozkładają się nierównomiernie, dotykając w różnym stopniu nie tylko poszczególne kraje członkowskie UE (w większym stopniu przyfrontowe), ale także regiony, nawet w obrębie jednego kraju. Reakcja na obserwowany szok jest także zróżnicowana, co przede wszystkim warunkowane jest posiadanymi zasobami umożliwiającymi podejmowanie określonych reakcji. To zróżnicowanie przestrzenne konsekwencji obecnego kryzysu i zakresu odporności poszczególnych obszarów za zakłócenia, jest szczególnie istotne dla polityki spójności ukierunkowanej terytorialnie dążącej do tworzenie warunków dla zrównoważonego rozwoju.
Zespół badawczy: https://recoru.web.amu.edu.pl/zespol-badawczy/

Opracowanie innowacyjnego wysokobiałkowego wyrobu cukierniczego na bazie białka roślinnego
Realizacja: SKN Jakości i Bezpieczeństwa Żywności SPECTRUM, pod kierownictwem dr inż. Marii Sielickiej-Różyńskiej oraz dr hab. inż. Ingi Klimczak, prof. UEP
Opis projektu:
W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej i zdrowotnej, białka roślinne nabierają istotnego znaczenia jako element zrównoważonej diety. Są nie tylko bardziej przyjazne dla środowiska w produkcji w porównaniu do białek zwierzęcych, dzięki czemu pomagają zmniejszać ślad węglowy, ale również ich spożycie może korzystnie wpływać na stan zdrowia społeczeństwa. Białka roślinne, jako źródło niezbędnych aminokwasów i wysokiej strawności przy prawidłowym przygotowaniu, mogą być podstawą diety wspomagającej funkcjonowanie serca i układu krążenia, a także redukować ryzyko chorób przewlekłych. Ich wykorzystanie w opracowywaniu nowych produktów spożywczych może również odpowiadać na rosnące zapotrzebowanie na żywność funkcjonalną i sprzyjać poprawie jakości życia.
Głównym celem projektu jest zaprojektowanie i rozwój innowacyjnego wysokobiałkowego wyrobu cukierniczego na bazie białek roślinnych, wpisującego się w jeden z Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) – cel 12 – odpowiedzialna konsumpcja i produkcja. Projekt dostarcza alternatywy dla konwencjonalnych wyrobów cukierniczych. Produkt zostanie przygotowany na bazie tylko surowców pochodzenia roślinnego, a dodatkowo zostanie wzbogacony surowcami o właściwościach prozdrowotnych.
Projekt zakłada podnoszenie świadomości konsumenckiej w kwestii wyborów żywieniowych, co zostało wskazane jako kluczowe działanie w Agendzie na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030. W ramach projektu zespół będzie współpracować z firmami (Hortimex Sp.z o.o., GNT Polska Customer Service Sp. z o.o.) promującymi zrównoważony rozwój.
W efekcie współpracy firmy Amica S.A. z Klubem Partnera UEP oraz podpisaniem umowy darowizny projekt będzie mógł być realizowany z wykorzystaniem sprzętu AGD firmy Amica, w tym kuchenki wolnostojącej indukcyjnej.

Higher Education for resilient economy (HERE)
Projekt NAWA HERE realizowany jest w ramach programu NAWA Partnerstwa Strategiczne. Celem projektu jest zacieśnienie współpracy między Partnerami skoncentrowanej głównie na dwóch wymiarach – prowadzenia wspólnych badań naukowych, ich upowszechnianiu oraz wdrażaniu nowych standardów oferty dydaktycznej. Głównym obszarem tematycznym, który przejawiać się będzie we wszystkich działaniach, jest budowanie zdolności adaptacyjnych w gospodarkach europejskich w obliczu narastających wyzwań geopolitycznych. Tematyka ta jest złożona, gdyż dotyczy poziomu instytucji krajowych, zachowań branżowych i strategii firm. Dodatkowo zdefiniowany obszar badawczy cechuje się wysoką interdyscyplinarnością łącząc zagadnienia m.in. ekonomii, zarządzania, stosunków międzynarodowych, czy geografii społeczno-ekonomicznej.

Więcej wiedzy na hektar? Ekonomiczne i środowiskowe aspekty postępu technicznego stymulowanego inwestycjami w technologie rolnictwa precyzyjnego
Kierownikiem projektu jest dr Jakub Staniszewski
Opis projektu:
Chociaż liczne badania wskazują na kluczową rolę postępu technicznego w poprawie produktywności sektora rolnego, wciąż bardzo niewiele wiemy na temat przyczyn tego postępu. Istnieją modele makroekonomiczne odwołujące się do wydatków na badania i rozwój, kapitału ludzkiego czy uczenia się poprzez pracę (ang. learning-by-doing). Nie znajdują one jednak przełożenia na wyniki badań mikroekonomicznych, gdzie analizowane są gospodarstwa rolne. Kategoria „wzrost wynikający z postępu technicznego” opisuje często zmiany niemożliwe do wytłumaczenia przez pozostałe czynniki, stając się „miarą naszej ignorancji”. Dotychczasowe badania próbują tłumaczyć wzrost produkcji nie wynikający ze wzrostu nakładów poprzez zmiany w warunkach pogodowych czy dyfuzję innowacji (tj. uczenie się od sąsiadów). W projekcie tym podążamy jednak inną ścieżką, wiążąc postęp z wprowadzaniem konkretnych inwestycji w technologie rolnictwa precyzyjnego. Narzędzia te pozwalają m.in. określić dokładne zapotrzebowanie gleby na nawozy, a następnie na precyzyjną ich aplikację. Przyczyniają się przez to do zmniejszenia kosztów produkcji, a także ograniczenia oddziaływania rolnictwa na środowisko.
W projekcie podchodzimy do relacji postępu technicznego i rolnictwa precyzyjnego w sposób kompleksowy. Oznacza to, że poza wyżej opisaną zależnością badamy także czynniki jaki mają wpływ na decyzje rolników odnośnie inwestycje w narzędzia rolnictwa precyzyjnego. Zgodnie z w uogólnioną teorią akceptacji i użytkowania technologii, testujemy wpływ poglądów rolników na technologię takich jak:
- oczekiwane wykonanie (Jakie będą korzyści z użytkowania technologii?),
- oczekiwany wysiłek (Jak trudno użytkować technologię?),
- wpływ społeczny (Czy ważne dla mnie osoby też użytkowały technologię?),
- sprzyjające okoliczności (Czy dostępna jest pomoc?).
W końcu uwzględniamy oddziaływanie inwestycji nie tylko na kwestie ekonomiczne, lecz także środowiskowe. Działalność rolnicza generować może bowiem znaczny ślad ekologiczny, objawiający się emisją gazów cieplarnianych, zanieczyszczeń związanych z użytkowanie środków ochrony roślin oraz nadmiernym nawożeniem. Szacowana przez nas produktywność będzie skorygowana o te efekty uboczne.
Badanie prowadzone będą na podstawie danych zebranych w Polsce, wśród dużych gospodarstw rolnych, wyspecjalizowanych w uprawach polowych. To te jednostki użytkują znaczną część ziem uprawnych kraju, a także w największym stopniu czerpać mogą korzyści z rolnictwa precyzyjnego, dzięki występującym tam efektom skali.
Wyniki naszych badań pozwolą lepiej zaplanować realizowaną w kraju politykę rolną. Pomogą ulepszyć ukierunkowanie wsparcia, a także w bardziej skuteczny sposób motywować rolników do wdrażania rozwiązań rolnictwa precyzyjnego, których pozytywne efekty stanowią korzyść nie tylko dla samych użytkowników lecz także dla ogółu społeczeństwa. Bardziej innowacyjne i produktywne rolnictwo oznacza bowiem więcej żywności w przystępnych cenach, produkowanej przy mniejszym obciążeniu środowiska.

Integracja i poprawa jakości produkcji jako narzędzia służące godzeniu potrzeb producentów i oczekiwań konsumentów na rynku wieprzowiny
Kierownikiem projektu jest dr Łukasz Kryszak
Opis projektu:
Mięso wieprzowe pozostaje najbardziej popularnym rodzajem mięsa w Unii Europejskiej. Jego produkcja przekracza 20 milionów ton rocznie, a Polska należy do czołowych producentów wieprzowiny w UE. Rolnicy zajmujący się produkcją żywca napotykają jednakże na wiele wyzwań i trudności. Z jednej strony tzw. cykl świński sprawia, że ten rodzaj produkcji cechuje się szczególnie wysoką niestabilnością cenową. Ponadto na sytuację w sektorze duży wpływ miała epidemia afrykańskiego pomoru świń (ang. African Swine Fever). Z drugiej strony zmieniają się oczekiwania konsumentów, którzy coraz większą rolę przywiązują do jakości mięsa, jego parametrów zdrowotnych, a także do sposobu, w jaki to mięso jest produkowane. Ponadto przewiduje się, że w najwyżej rozwiniętych krajach konsumpcja mięsa czerwonego będzie się obniżać na rzecz mięsa drobiowego. Dodatkowe wymogi dla producentów wynikają również z polityki rolnej UE oraz Europejskiego Zielonego Ładu, a w szczególności strategii „od pola do stołu”.
Wszystkie te czynniki sprawiają, że sytuacja ekonomiczna w sektorze powinna być rozpatrywana zarówno od strony popytowej, jak i podażowej. Potrzebne jest poszukiwanie rozwiązań, które byłyby korzystne dla producentów i jednocześnie uwzględniały oczekiwania konsumentów. W niniejszym projekcie szczególnie dużo uwagi poświęca się integracji, zarówno tej pomiędzy producentami, jak i tzw. integracji pionowej, polegającej na powstawaniu powiązań między poszczególnymi ogniwami łańcucha produkcyjnego. Integracja może być bowiem optymalnym sposobem na ograniczenie ryzyka w sektorze, jak i narzędziem umożliwiającym poprawę efektywności i dochodowości produkcji.
W ramach niniejszego projektu sformułowano trzy pytania badawcze:
- Jaka jest wpływ zaangażowania się producentów wieprzowiny w różnorodne formy integracji na rentowność gospodarstw oraz ich techniczną efektywność?
- Jakie są preferencje rolników odnośnie angażowania się w różnorodne formy integracji, a także jakie są czynniki, które zniechęcają rolników do integracji?
- Jakie są preferencje konsumentów odnośnie konsumpcji wieprzowiny, w szczególności wieprzowin produkowanej w zgodzie z tzw. dobrymi praktykami?
Dzięki udzieleniu odpowiedzi na powyższe pytania badawcze możliwe będzie ustalenie, czy rolnicy uczestniczący w różnych formach integracji odznaczają się wyższą dochodowością i efektywnością, a ich dochody są bardziej stabilne. Możliwe będzie tez lepsze rozumienie czynników, które zachęcają lub zniechęcają rolników do integracji. Uwzględnione zostaną tutaj również aspekty behawioralne, związane z przekonaniami i postawami rolników. Ponadto przeanalizowane zostaną preferencje konsumentów odnośnie konsumpcji wieprzowiny. W szczególności chodzi o ustalenie, czy rolnicy gotowi byliby płacić więcej za wieprzowinę odznaczającą się dodatkowymi charakterystykami. Mowa tutaj zarówno o warunkach, w jakich żyły zwierzęta, jak i o czynnikach, które mają wpływ na zdrowie potencjalnych konsumentów, np. stosowanie antybiotyków w procesie produkcji.
Na potrzeby realizacji projektu wykorzystaną zostaną najbardziej aktualne metody badawcze, które pozwalają wiarygodnie ustalić związki przyczynowo-skutkowe między integracją a wynikami ekonomicznymi gospodarstw, jak również między postawami i przekonaniami rolników i konsumentów a ich wyborami ekonomicznymi. W toku realizacji projektu wykorzystaną dane pozyskane z systemu zbierania i wykorzystywania danych rachunkowych z gospodarstw rolnych, jak również dane pierwotne pochodzące z badań ankietowych przeprowadzonych na próbie ok. 150 rolników i 1000 konsumentów.
Wyniki badań będą prezentowane na międzynarodowych konferencjach naukowych i zostaną opublikowane w czasopismach naukowych z zakresu ekonomiki rolnictwa i ekonomii behawioralnej.

Czy praca zdalna może uczynić rynek pracy bardziej włączającym?
Kierowniczką projektu jest dr hab. Beata Woźniak-Jęchorek, prof. UEP
Opis projektu:
Can REmote WOrking make labor maRKet more inclusive? (REWORK)
Pandemia COVID-19 radykalnie przyspieszyła wprowadzenie cyfrowych i zdalnych form pracy oraz znacząco zmieniła społeczne podejście do tej formy aktywności zawodowej. Pracownicy zyskali większą autonomię w zakresie czasu wykonywania pracy oraz większą swobodę w zakresie wyboru miejsca zamieszkania.
Pracodawcom przyniosła możliwości pozyskiwania pracowników w grupach do tej pory nieaktywnych lub wręcz wykluczonych z rynku pracy, dla których elastyczność czasu i miejsca wykonywania pracy oraz ograniczenie konieczności dojeżdżania do pracy mają kluczowe znaczenie. W kontekście starzejącego się społeczeństwa i niedoboru pracowników na europejskich rynkach pracy, praca zdalna możne okazać się skutecznym instrumentem aktywizacji zawodowej, zmniejszania nierówności społecznych oraz wspierania rozwoju lokalnych rynków pracy.
W ramach projektu REWORK dokonana zostanie ocena wpływu pracy zdalnej na aktywizację kobiet (jednej z kluczowych grup dla rynku pracy) i mobilność przestrzenną młodych rodzin. Ocenione zostanie także potencjalne znaczenie tych zjawisk dla przeciwdziałania regionalnemu zróżnicowaniu rozwoju gospodarczego.
Głównym celem projektu jest zatem ocena potencjału pracy zdalnej w pobudzeniu konwergencji regionalnych i lokalnych rynków pracy oraz zwiększeniu wskaźnika aktywności zawodowej wśród kobiet. W ramach projektu zostaną zebrane nowe dane ankietowe, które mają odpowiedzieć na kluczowe pytanie: czy wdrożenie rozwiązań dotyczących pracy zdalnej – w erze po pandemii – skłania pracowników w wieku 25-49 lat do przenoszenia się z obszarów miejskich do regionów peryferyjnych, a także zachęca kobiety mające obowiązki rodzicielskie względem dzieci poniżej szóstego roku życia, do zwiększenia aktywności zawodowej?
Zasięg geograficzny projektu koncentruje się na Unii Europejskiej, wybór krajów będzie opierał się na doświadczeniach w zakresie promowania możliwości pracy z domu dla matek opiekujących się dziećmi poniżej szóstego roku życia, a także obserwacji zakresu migracji regionalnych.
Główna hipoteza zakłada, że praca zdalna może znacząco wpłynąć zarówno na migrację osób z obszarów metropolitalnych do regionów peryferyjnych, jak i na współczynnik aktywności zawodowej kobiet w wieku produkcyjnym. Efekt ten jest jednak zależny od stopnia zaangażowania państwa w promowanie pracy zdalnej jako standardowej formy zatrudnienia.
Nowo pozyskane dane pierwotne w tym zakresie przyniosą oryginalne ustalenia, które mogą ułatwić formułowanie zaleceń względem polityki rynku pracy i rozwoju regionalnego w krajach Unii Europejskiej. Jest to istotne, gdyż aktywizacja zawodowa kobiet to jeden z priorytetów polityki gospodarczej UE.
Zwiększenie udziału kobiet w rynku pracy promuje różnorodność, ale także umożliwia kobietom utrzymanie siebie, swoich rodzin i społeczności, poprawiając standard życia i zmniejszając zależność od systemów pomocy społecznej. Jednocześnie zmiany technologiczne i społeczne związane z pracą zdalną mogą stać się motorem rozwoju regionalnego i ograniczyć negatywne efekty zewnętrzne urbanizacji. Stąd też pozyskanie wiedzy na temat mechanizmów włączania kobiet w rynek pracy i rozwoju lokalnych rynków pracy dzięki
pracy zdalnej, pozwoli na lepsze zrozumienie korzyści płynących z rewolucji cyfrowej dla całego społeczeństwa.
Strona projektu

Fiksacja konsumentów na parametr kaloryczności żywności
Kierownikiem projektu jest dr Marcin Antoniak
Celem projektu „Consumer Fixation on the Caloric Value of Food – Planned Activities” jest zbadanie znaczenia informacji o kaloryczności na etykietach produktów spożywczych oraz ich wpływu na zachowania konsumentów. Autor zamierza ocenić, w jakim stopniu informacje o kaloryczności, w kontekście innych informacji dostępnych na opakowaniu, wpływają na wybory konsumentów.
Kluczowe działania obejmują:
- Badanie 1: Analiza postrzegania atrybutów produktów przez konsumentów z wykorzystaniem grup fokusowych
- Badanie 2: Zbadanie ukrytych postaw wobec kaloryczności przy użyciu technologii eye-tracking
- Badanie 3: Ocena znaczenia kaloryczności w preferencjach konsumentów – analiza conjoint
Otrzymane wyniki przyczynią się do rozwoju wiedzy w temacie zachowań konsumenckich i interpretacji informacji na etykietach. Zaowocują także przygotowaniem publikacji naukowej.

Sprawiedliwy podział dóbr niepodzielnych w warunkach niepełnej informacji
Kierownikiem projektu jest dr hab. Marcin Anholcer, prof. UEP
Opis projektu:
Mając dane zbiór dóbr i zbiór uczestników mających określone preferencje względem tych dóbr, celem jest przydzielenie dóbr do uczestników w taki sposób, aby zostały spełnione pewne kryteria sprawiedliwości. Przyjmujemy, że preferencje uczestników są określone za pomocą tzw. funkcji wartościujących, odpowiadających subiektywnej ocenie wartości dobra.
Można wziąć pod uwagę różne kryteria sprawiedliwości. Najczęściej stosowane to brak zazdrości (EF), proporcjonalność (PROP), równość (EQ) i optymalność w sensie Pareto (PO). EF oznacza, że po przydziale dóbr żaden uczestnik nie zazdrości innemu (tj. każdy jest przekonany, że jego własny pakiet dóbr jest co najmniej tak samo dobry jak pakiet kogokolwiek innego względem funkcji wartościującej).
Wszystkie wymienione kryteria są dobrze przeanalizowane, a spełniające je alokacje można znaleźć w przypadku dóbr nieskończenie podzielnych. Jednak w przypadku dóbr niepodzielnych niektóre z nich nie muszą istnieć. Z tego powodu rozważane są pewne relaksacje, w szczególności brak zazdrości względem dowolnego dobra (EFX), gdzie dla każdej pary agentów i, j oraz dla każdego dobra g, nawet jeśli agent i zazdrości agentowi j, zazdrość ta znika, jeśli j pozbędzie się g i sprawiedliwość względem podziału maksimin (MMS), gdzie każdy uczestnik otrzymuje co najmniej tyle samo (z punktu widzenia swojej funkcji wartościującej), ile wynosi maksimum ze wszystkich możliwych alokacji wartości najniżej wycenianego elementu alokacji. Chociaż MMS jest znaczącym osłabieniem PROP, nie musi istnieć, podczas gdy nie wiadomo, czy EFX zawsze istnieje, czy nie. Z tego powodu rozważane są również warianty aproksymacyjne obu kryteriów.
względem dowolnego dobra (LEFX), odpowiednik EFX, oraz sprawiedliwość względem podziału maksimin (LMMS), odpowiednik MMS. Planujemy również przeanalizować aproksymacyjne wersje tych kryteriów sprawiedliwości.

Miękkie ograniczenia budżetowe w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego w Polsce
Kierownikiem projektu jest dr Bartosz Totleben
Działanie naukowe polega na zrealizowaniu przez dr Bartosza Totlebena 6-tygodniowego stażu w Institute of East European Studies and the Economics Department w Free University of Berlin.
Głównym celem tego pobytu badawczego jest nawiązanie współpracy badawczej z profesorem Theocharisem Grigoriadisem i jego wydziałem, koncentrując się na badaniu miękkich ograniczeń budżetowych w finansowaniu polskich jednostek samorządu terytorialnego. z
Miękkie ograniczenia budżetowe (MOB) na poziomie jednostek samorządu terytorialnego, definiowane są jako uzupełnianie strumienia dochodów lub zwiększanie zdolności pożyczkowej jednostek samorządu terytorialnego (Kornai, Maskin, Roland, 2003). Mimo istnienia badań teoretycznych i empirycznych dotyczących MOB w kontekście jednostek samorządu terytorialnego, istnieje luka badawcza w studiach przeprowadzonych w polskim kontekście, zwłaszcza w odniesieniu do długoterminowej analizy. Zatem celem tego pobytu badawczego jest wypełnienie tej luki badawczej.
W empirycznej części badania wykorzystana będzie bazę danych specjalnie zaprojektowana na potrzeby tego badania, zawierająca dane o dochodach i wydatkach polskich jednostek samorządu terytorialnego (JST) obejmujące lata 2008-2023. Chociaż potrzebne dane istnieją, są obecnie rozproszone i wymagają kompleksowego zbierania, weryfikacji oraz przygotowania do analizy ilościowej. Doświadczenie badawcze profesora Grigoriadisa umożliwi planowanie zadań badawczych związanych z budową bazy danych oraz poszukiwaniami proxy dla działań rent-seekingowych. Ponadto, stworzona zostanie druga baza danych, zawierająca wyniki polskich wyborów parlamentarnych i samorządowych. Przeprowadzone zostanie badanie ilościowe, mające na celu zbadanie związku między wynikami wyborów lokalnych i centralnych a poziomem finansowania (w tym subwencji ogólnych) przyznawanym polskim JST.

Praca hybrydowa z perspektywy pracowników: postawy, preferencje i prezenteizm
Kierowniczką projektu jest dr Katarzyna Woźniak-Jasińska
Działanie naukowe polega na zrealizowaniu przez dr Katarzynę Woźniak-Jasińską 30-dniowego pobytu badawczego w University of Kassel (Niemcy), w instytutach: Business Psychology Unit oraz Information Systems Unit w University of Kassel, pod opieką naukową prof.
Sandry Ohly, kierowniczką Business Psychology Unit. Podczas pracy w grupach badawczych opracowana zostanie koncepcja przyszłego projektu badawczego oraz kwestionariusz ankiety.
Po zakończonym stażu przeprowadzone będzie badanie pilotażowe dotyczące pracy hybrydowej z wykorzystaniem kwestionariusza, który został opracowany wspólnie z badaczami z Kassel. Głównym celem badania pilotażowego jest zmierzenie preferencji i postaw pracowników wobec pracy hybrydowej oraz zbadanie prezenteizmu w pracy z domu. Badanie obejmie polskich pracowników, którzy pracują zdalnie.

Determinanty prywatnego finansowania w polskich organizacjach non-profit
Kierownikiem projektu jest dr hab. Paweł Mikołajczak, prof. UEP
Opis projektu:
Grant naukowy na realizację projektu badawczego pt: „Determinanty prywatnego finansowania w polskich organizacjach non-profit” został przyznany przez Szwajcarską Fundację Ernst-Bernd Blümle (EBB) promującą badania w dziedzinie zarządzania organizacjami non-profit, a w szczególności badania Instytutu Zarządzania Stowarzyszeniami (VMI) na Uniwersytecie we Fryburgu, oraz jego międzynarodowych partnerów badawczych, w tym Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu .
Głównym celem projektu jest zbadanie czynników sukcesu prywatnego finansowania polskich organizacji non-profit oraz wypracowanie modelu skutecznego pozyskiwania przez organizacje non-profit finansowania prywatnego od osób indywidualnych i przedsiębiorstw.
Projekt ma także na celu udzielenie odpowiedzi na następujące pytania badawcze:
- Jakie prywatne źródła finansowania są obecnie dostępne dla polskich organizacji non-profit?
- Jakie są warunki instytucjonalne pozyskiwania finansowania prywatnego przez polskie organizacje non-profit?
- W jakim zakresie stosowane są prywatne źródła finansowania przez polskie organizacje non-profit?
- Które organizacje odnoszą obecnie sukcesy w pozyskiwaniu prywatnych źródeł finansowania i jakie są determinanty tego sukcesu?
- Jakie są podobieństwa i różnice między modelami finansowania prywatnego NGO w Polsce i Szwajcarii?
Uczelnie i instytucje:
Uniwersytet we Fryburgu (UF)
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu (UEP)
Fundacja Ernst-Bernd Blümle (FEBB)
Stowarzyszenie Centrum PISOP (PISOP)

Motyw wartości w komunikacji mobilnej a zrównoważone zachowania konsumentów żywności
Kierowniczką projektu jest dr hab. Renata Nestorowicz
Opis projektu:
Celem projektu jest określenie wpływu komunikatów opartych na wartościach, wyświetlanych na urządzeniach mobilnych, na zmianę lub podtrzymanie zrównoważonych zachowań konsumentów żywności.
Wartości poznawcze i aplikacyjne:
– Konceptualizacja wpływu komunikacji mobilnej opierającej się na wartościach na zmianę i podtrzymanie zachowań zrównoważonych na rynku żywności;
– Opracowanie wytycznych dla przedsiębiorstw, a także NGO i instytucji zajmujących się tworzeniem polityki społecznej dotyczących tworzenia treści ukierunkowanych na wspieranie/motywowanie odbiorców do zachowań zrównoważonych w obszarze konsumpcji żywności z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (treści personalizowane w ujęciu: etap zmiany/wartości konsumenta);
– Opracowanie ram do tworzenia innowacji społecznych ukierunkowanych na zrównoważoną konsumpcję w oparciu o wyniki badań.
- dr hab. Ewa Jerzyk, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Instytut Marketingu, Katedra Strategii Marketingowych;
- dr Anna Rogala, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Instytut Marketingu, Katedra Strategii Marketingowych SGH;
- dr hab. Adrian Lubowiecki-Vikuk, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Instytut Zarządzania, Katedra Badań Zachowań Konsumentów UEK
- dr hab. Katarzyna Sanak-Kosmowska, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Marketingu UEKat
- dr hab. Magdalena Jaciow, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań nad Gospodarką Cyfrową
- dr hab. Robert Wolny, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań nad Gospodarką Cyfrową Doktoranci
- mgr Doris Antczak, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Instytut Marketingu, Katedra Strategii Marketingowych
- mgr Piotr Antończyk, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań nad Gospodarką Cyfrową
- mgr Maria Bajak, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Marketingu
- mgr Sylwia Majcher, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Instytut Marketingu, Katedra Strategii Marketingowych