Katedra Informatyki Ekonomicznej

Wpływ kryzysu na transport morski: studium przypadku pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie

Artykuł autorstwa pracowników Katedry Informatyki Ekonomicznej został opublikowany w czasopiśmie "Networks and Spatial Economics" wydanym przez Springer. Praca ta koncentruje się na analizie wpływu globalnych kryzysów, takich jak pandemia COVID-19 i wojna w Ukrainie, na ruch morski i ich skutków dla globalnej i lokalnej gospodarki. Wykorzystując dane z Automatic Identification Systems (ang. Automatic Identification Systems, AIS) oraz zaawansowane techniki analizy dużych zbiorów danych, przeprowadzono badania dotyczące zmian w ruchu morskim, które miały miejsce w skutek wspomnianych zdarzeń kryzysowych. Badanie to podkreśla wzrastającą rolę Chin w globalnym transporcie morskim oraz potencjalne konsekwencje przyszłych kryzysów w tym regionie dla światowej gospodarki.

Transport morski jest kluczowym elementem globalnej i lokalnej gospodarki, odpowiadając za około 80% światowego handlu pod względem objętości. Sprawne funkcjonowanie tego sektora jest zatem niezwykle ważne. Jednakże jest on podatny na różne kryzysy, które mogą poważnie zaburzyć przepływ towarów na wszystkich poziomach: lokalnym, regionalnym i globalnym. W ostatnich latach uwagę skupiono na dwóch głównych kryzysach: pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie. Celem artykułu jest zbadanie wpływu tych międzynarodowych kryzysów na ruch morski oraz ocena ich wpływu na ekonomię na różnych poziomach. Badanie to porównuje okresy przed i w trakcie tych wydarzeń, co pozwala na ocenę ich skutków i ekstrapolację na przyszłe kryzysy. Dane AIS zostały wykorzystane do analizy ruchu statków, z wykorzystaniem data science oraz wizualizacji danych.

W artykule zidentyfikowano kluczowe gospodarczo regiony dla ruchu morskiego i zbadano, jak kryzysy wpłynęły na ruch morski w tych regionach. Praca ta wyróżnia się swoim podejściem opartym na analizie zmian w przepływie morskim. Kluczowym wnioskiem jest wzrost znaczenia Chin w globalnym ruchu morskim, co sprawia, że światowa gospodarka jest bardziej zależna od Chin niż np. od Rosji. Oznacza to, że każdy kryzys w regionie Chin może mieć dramatyczne skutki dla gospodarki globalnej. Artykuł zawiera również obserwacje dotyczące zmian w ruchu morskim po wybuchu konfliktu w Ukrainie.

Artykuł pt. „The Impact of Crises on Maritime Traffic: A Case Study of the COVID-19 Pandemic and the War in Ukraine” jest w otwartym dostępie na stronie wydawnictwa Springer. Autorzy publikacji: Krzysztof Węcel, Milena Stróżyna, Marcin Szmydt, Witold Abramowicz.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.