Informacje prasowe Uniwersytet

Studenci UEP ocenili skutki ekonomiczne wdrożenia projektu uchwały krajobrazowej

„Nie” dla nachalnych reklam w przestrzeni miejskiej – to konkluzja wysunięta przez studentów UEP, którzy zbadali, co stanie się z budżetem miasta po wdrożeniu uchwały krajobrazowej.

Studenci UEP ocenili skutki ekonomiczne wdrożenia projektu uchwały krajobrazowej w Poznaniu wraz z jej wpływem na wizerunek marki miasta. Zadanie miało charakter konkursu, którego organizatorem był Urząd Miasta Poznania i Uniwersytet Ekonomiczny
w Poznaniu. O wygraną walczyło kilka grup studentów, którzy zespołowo wykonali analizy i przedstawili swoje wnioski. W czwartek 22 czerwca 2023 r. odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników wraz z wręczeniem nagród przez Zastępcę Prezydenta Miasta Poznania Bartosza Gussa. Nagrody finansowe trafiły do zespołu w składzie: Jakub Zawodny, Wiktoria Sakiewicz i Błażej Chmielorz (II miejsce) oraz zespołów w składzie: Agata Gralak i Marcel Wiśniewski (III miejsce) i Przemysław Galach i Wiktor Burdziuk (III miejsce).

Rywalizujące o zwycięstwo grupy miały przed sobą ambitne zadanie analityczne.  Zespoły młodych ekonomistów szacowały konsekwencje finansowe likwidacji nośników reklamowych wpływających niekorzystnie na estetyczny odbiór miasta. Skutki usuwania reklam mogą być bowiem dwojakie. Miasto traci dotychczasowe źródło dochodów, ale może zyskać kolejne na przykład dzięki zwiększonym wpływom z turystyki.

 Studenci sporządzili m.in. mapę wybranego fragmentu Jeżyc, ze wskazaniem kierunku usuwania zbędnych elementów szkodzących budowie dobrej jakości otoczenia. Wycena i szacowane efekty mogące być konsekwencją wdrożeniu uchwały w Poznaniu wskazują na kwoty liczone w milionach złotych w skali roku.

– W badaniach młodzi ekonomiści przyjmowali nie tylko perspektywę budżetu miasta, ale skłaniali się też ku ujęciu mikroekonomicznemu, szacując skutki wdrożenia uchwały z punktu widzenia pojedynczej wspólnoty mieszkaniowej, a nawet rozważali następstwa zmian w ocenie grup interesariuszy, jak choćby społeczności lokalnych czy turystów. Powstał wartościowy i interesujący materiał badawczy, ilustrujący złożoność oddziaływania i postrzegania opisywanych zjawisk. Konkurs świadczy też o aktywnej roli, jaką odgrywa UEP  w osiąganiu współczesnych celów rozwoju społecznego – mówi dr hab. Sławomir Palicki, członek Kapituły Konkursowej ze strony UEP.

Studenci korzystali z wielu nowatorskich metod analitycznych. Sięgnęli m.in. po rozszerzoną rzeczywistość, modele ilościowe, metodykę zarządzania nieruchomościami, wymierne szacunki skłonności społeczeństwa do zapłaty za likwidację szkodliwej reklamy zewnętrznej, ocenę jakościową atrakcji turystycznych w przestrzeni miejskiej w formule eksperymentu.

Zastosowali również studia przypadków wraz z analizą porównawczą Poznania i innych miast Polski oraz świata.

Autorzy prac przedstawili możliwości konkretnych zmian praktyk i zasad zarządzania przestrzenią publiczną. Ich zdaniem ważna jest walka z gettoizacją środowiska mieszkalnego, czy też likwidacja tzw. zanieczyszczenia wizualnego, będącego skutkiem przesycenia reklamą zewnętrzną. Studenci postulują też burzenie ogrodzeń osiedli wielorodzinnych na koszt ich właścicieli, czy też zwiększenie środków nadzoru i kontroli nad sytuowaniem reklam. Mocnym postulatem jest wypracowanie przejrzystych procedur formalnych wszczynania postępowań, mających na celu eliminowanie nielegalnych obiektów z otoczenia, w ściśle określonym czasie.

Zapewni to przestrzeń miejską dostępną, egalitarną, czystą, estetyczną, wysokojakościową i niezawłaszczoną.

– Ten konkurs to praktyczne wykorzystanie know-how Uczelni w realizacji celów miasta – podkreśla dr Wojciech Zalewski, kanclerz UEP – studenci wykorzystali swoją fachową wiedzę, by opracować bardzo praktyczne prace, a włodarze miasta otrzymali zestaw ciekawych informacji do potencjalnego wykorzystania przy wdrożeniu Uchwały.

W Kapitule Konkursu zasiedli przedstawiciele Urzędu Miasta Poznania: Zastępca Prezydenta Miasta Bartosz Guss, Dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Piotr Sobczak oraz Alicja Bogalecka-Pabisiak – p.o. Kierownika Oddziału Uchwały Krajobrazowej i Egzekucji, a ze strony UEP – prof. dr hab. Przemysław Deszczyński, prof. dr hab. Barbara Borusiak i dr hab. Sławomir Palicki.

Kształcimy liderki i liderów budujących lepszą rzeczywistość społeczno-gospodarczą.

 

 

 

 

Studenci UEP ocenili skutki ekonomiczne wdrożenia projektu uchwały krajobrazowej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.